SUKCES PO POZNAŃSKU 6/2021
| 29 | CZERWIEC 2021 sto lat dobrze zaprojektowanych wydarzeń J eśli pomyślimy o dostępnych środkach transportu, dzięki którym można było dotrzeć na I Targ Po- znański w 1921 roku, to samolot z pewnością nie jest pierwszą rzeczą, jaka przyjdzie nam do głowy. A jed- nak! Dzięki zaangażowaniu Aeroklubu Poznańskiego utworzono spółkę Aerotarg-Poznań będącą pierwszą linią lotniczą w historii Polski. Połączenia pomiędzy Poznaniem, Warszawą a Wolnym Miastem Gdańsk pozwalały na sprawną obsługę zwiedzających. Ponadto, mając do dyspozycji dwa tysiące polskich marek, można było zakupić lot nad Poznaniem. I choć podróż samolotem nie budzi dziś takich sensacji, jak sto lat temu, to lotnicze tradycje są z powo- dzeniem kontynuowane na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Dzięki Poznań Air Show zwiedzający mogą podziwiać podniebne pokazy w wykonaniu świa- towej sławy mistrzów awiacji, a także z bliska przyjrzeć się wystawie sprzętu lotniczego i wojskowego. Najnowsze zdobycze polskiej motoryzacji Gdyby cofnąć się w czasie do lat 50. minionego stulecia i wybrać jedno miejsce, w którymmożna było podziwiać cuda ówczesnej techniki motoryzacyjnej, to bez wątpienia należałoby wskazać Międzynarodowe Targi Poznańskie. To właśnie tutaj zarówno polscy, jak i zagraniczni producenci prezentowali swoje najnowsze dzieła, które w tamtym czasie były obiektami westchnień niejednego fana motoryzacji. Bo gdzie szukać prototypów Syreny i Warszawy jeszcze zanim ich finalne wersje trafiły na polskie drogi? Oczywiście, że na MTP. Polski przemysł motoryzacyjny miał wówczas rzecz jasna bardzo mocną reprezentację. Oprócz wspomnianych już Warszawy czy Syreny, można było spotkać Nysę, Mi- krusa, Stara, skutery Osa i ciągniki Ursus. Trzeba jednak przyznać, że to właśnie dziś, po wielu latach, te modele cieszą się zdecydowanie większą po- pularnością. Wystarczy wybrać się na targi Retro Motor Show, które przenoszą nas w czasy, gdy pojazdy pokroju Syreny stanowiły najnowsze dzieła rodzimej techniki. To jak oblegane są wówczas stoiska z polskimi pojazdami jest najlepszym dowodem, jakim sentymentem darzymy samochody, które w momencie swojej premiery na tar- gach nie miały szans z konkurencją. Gwiazdy zza żelaznej kurtyny Konkurencją zagraniczną, doprecyzujmy. W czasach, gdy dostępność zagranicznych towarów była mocno ograni- czona, obecność zagranicznych producentów była oknem na świat dla zwiedzających, a dla fanówmotoryzacji prawdziwym rarytasem. Mercedesy, Fiaty czy BMW były w połowie minionego stulecia największymi i najbardziej wyczekiwanymi gwiazdami targów. Obecność takich perełek jak Jaguara e-type czy Mercedesa 300 SL przycią- gała wiele ważnych osobistości. Tylko nieliczni z nich mogli wówczas zarówno podziwiać, ale również odjechać z targów nowiutkim autem, wyprodukowanym przez zagraniczną markę. To zresztą nie koniec długiej listy „gości” spoza Polski. Czechosłowackie Skody, NRD-owskie Trabanty, modele Volvo czy pojazdy z ZSRR i Jugosławii – to kolejni przedstawiciele bogatej, zagranicznej części ekspozycji. Lata mijają, a motoryzacja wciąż odgrywa ważną rolę na MTP Tradycja prezentowania najlepszych motoryzacyjnych marek przetrwała zresztą do dziś. Wszystko dzięki Poznań Motor Show – największym targom motoryza- cyjnym w Europie Środkowo-Wschodniej. Gwoździem programu są przedpremierowe i premierowe pokazy aut osobowych. To właśnie w Poznaniu miały miejsce świa- towe i europejskie premiery takich modeli jak Volkswa- gen Caddy i Hyundai Elantra. Producenci nierzadko decydują się również na prezentację aut koncepcyjnych. Na taki krok zdecydowało się chociażby Mitsubishi, które za pomocą eX Koncept zaprezentowało swoją wizję kompaktowego SUV-a z elektrycznym napędem. Współcześnie motoryzacyjna oferta Grupy MTP nie ogranicza się jednak wyłącznie do jednego wydarzenia. Wspomniane już Retro Motor Show zabiera nas w nie- zwykłą podróż przez historię nie tylko polskiej motory- zacji. Podczas targów możemy podziwiać plejadę gwiazd motoryzacyjnej klasyki z różnych stron świata. Uzupeł- nieniem tego projektu jest Muzeum Motoryzacji, które przeniosło się na Międzynarodowe Targi Poznańskie na początku tego roku. Mimo upływu lat, jedna rzecz pozostaje stała. Między- narodowe Targi Poznańskie były, są i będą najważniej- szym miejscem na mapie Polski dla każdego miłośnika motoryzacji. z CZY WIESZ, ŻE... Pierwsza Syrena Na XXIV Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1955 r. pokazano również prototypy Syreny. Cieszył się on dużym zainteresowaniem targowych gości. Pierwszy model tego popularnego samochodu zjechał z taśmy fabrycznej dwa lata później. Pierwsze bikini 31 lat po paryskiej premierze do Polski zawitało bikini. Kostium kąpielowy pokazali w swoim pawilonie Kubańczycy w 1977 r.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz