SUKCES PO POZNAŃSKU 6/2021

RAPORT | 87 | CZERWIEC 2021 NAJWAŻNIEJSZE JEST BEZPIECZEŃSTWO UCZNIÓW To był rok, który mocno oddziaływał na rozwój dzieci i młodzieży. Szkoła przeszła przyspieszony kurs informatyzacji, co można uznać za plus pandemii. Jednak przede wszystkim pokazała, że nic nie zastąpi bezpośredniego i osobistego kontaktu ucznia z nauczycielem oraz ucznia z rówieśnikami. – Obnażyła także brak kultury pracy zdalnej: wyłączone kamery, brak kontaktu z uczniem, co wpływa na zachwianie proporcji kształtującej wrażliwość i „czytanie drugiego człowieka” – mówi Robert Gaweł , Wielkopolski Kurator Oświaty. ROZMAWIA: KAROLINA MICHALAK | ZDJĘCIE: PIOTR JASICZEK Jak podsumuje Pan ostatni rok szkolny? Robert Gaweł: To był trudny rok dla wszystkich. To, co przeżyliśmy przez ostatnie miesiące, było szczegól- ne. Wymagało nie tylko dobrej organizacji, ale przede wszystkim próby zaistnienia w nowych warunkach. Było to trudne organizacyjnie dla dyrektorów szkół, dla na- uczycieli, ale w szczególności było to bardzo trudne dla dzieci i młodzieży. Mam tu na myśli szeroko rozumianą edukację, którą należy postrzegać nie tylko jako dydak- tykę, ale również wychowanie młodego człowieka: kształ- towanie jego postaw, kompetencji społecznych, inteli- gencji emocjonalnej i umiejętności miękkich. To był rok, który mocno oddziaływał na rozwój dzieci i młodzieży. Wracamy do szkół po bardzo długim okresie izolacji i musimy sprawić, by uczeń na nowo czuł się bezpieczny. Edukacja zdalna w różny sposób wpłynęła na uczniów i nie może być jednego schematu pracy. Jedni cieszą się na powrót do szkoły, innym jest to obojętne, ale spora część z nich jest zniechęcona i pełna obaw. Nie możemy zatem pozwolić na to, aby pogłębiać te traumy. Czego nauczyła nas szkoła w pandemii? Przez ostatni rok szkoła przeszła przyspieszony kurs in- formatyzacji, co można uznać za plus pandemii. Jednak przede wszystkim pokazała, że nic nie zastąpi bezpośred- niego i osobistego kontaktu ucznia z nauczycielem oraz ucznia z rówieśnikami. Obnażyła także brak kultury pra- cy zdalnej: wyłączone kamery, brak kontaktu z uczniem, co wpływa na zachwianie proporcji kształtującej wraż- liwość i „czytanie drugiego człowieka”. Zgodnie z bada- niami, przy przekazywaniu wiedzy 7% uwagi zwracamy na słowo, 38% na głos i jego barwę, a pozostałe 55% to mowa ciała. Jasno z tego wynika, że edukacja zdalna jest formą zastępczą, ponieważ zubaża sferę emocjonalną, która ma największy wpływ na budowanie relacji między nami, jak i przyswajanie samej wiedzy. Na jakie priorytety stawia szkolnictwo w Wielko - polsce? Najważniejszym celemw chwili obecnej jest ułatwić powrót młodym ludziom do szkoły. Ten okres nowych, trudnych doświadczeń pozostawił w ich psychice wiele śladów. Ważne jest zatem, by nauczyciele spojrzeli na to w zupełnie inny sposób. Z jednej strony mają obowiązki weryfikować wiedzę, dopilnować, by uczniowie mieli wystawione oceny, ale z drugiej, co pragnę podkreślić, musimy zwrócić uwagę, że dzieci i młodzież powracające do szkół mogą przeżywać traumę. Zatem nasza wyrozumiałość, nasze spojrzenie i świadomość, że materiał nie został przerobiony w taki sam sposób, jak realizowalibyśmy go w realu, są tu bardzo waż- ne. Doskonale wiemy, jakie są defekty tego typu nauczania. Dlatego jest ogromna prośba z naszej strony, aby te ostatnie tygodnie nauki były szczególne i poświęcone powrotowi dzieci i młodzieży do rzeczywistości – normalności i odbu- dowywaniu kontaktów społecznych. To jest dzisiaj naj- ważniejsze. Natomiast czym innym są cele długookresowe, które wynikają z kierunków polityki oświatowej państwa i muszą być bezsprzecznie realizowane, a czym innym te,

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz