SUKCES PO POZNAŃSKU 6/2022

| 29 | CZERWIEC 2022 CK Zamek zaprasza na wędrówkę po zadziwiającym świecie geniusza z Barcelony. W przestrzeniach Sali Wystaw i odrestaurowanego skrzydła zachodniego Zamku można zobaczyć aż 150 eksponatów pochodzących z kolekcji hiszpańskich instytucji publicznych oraz prywatnych. Wystawa prezentuje modernistyczne, wręcz rewolucyjne koncepcje architektoniczne i wyjątkowy talent Gaudíego. Jest to pierwsza w Polsce i największa w Europie tak obszerna prezentacja dokonań wybitnego wizjonera. TEKST: DOMINIKA JOB | ZDJĘCIA: MACIEJ KACZYŃSKI © CK ZAMEK WARTE POZNANIA O gromną zaletą wystawy jest jej lokalizacja w sercu Poznania. Dostęp do wielu eksponatów, które przybliżają twórczość genialnego umysłu Gaudíego, sprawia, że można poczuć się jak w Barcelonie. Charo Sanjuán Gómez – kuratorka wystawy – podkre- śla, że ekspozycje mają pokazać Gaudíego nie tylko jako twórcę rozbuchanych fasad, ale przede wszystkim jako nowatora architektury. Pozwalają przyjrzeć się z pozoru nieokiełznanym formom, które zostały zbudowane na bardzo logicznych, przemyślanych konstrukcjach. Wystawa podchodzi metodycznie do nowatorskich technik, które wyróżniały twórczość artysty. Prezentuje projekty budynków pełnych nieregularnych, inspirowa- nych naturą kształtów i parabolicznych łuków. Gaudí planował je, tworząc nie tylko rysunki architektoniczne, ale także budzące podziw modele sznurowe. Za pomocą zwieszonych sieci sznurków z obciążnikami sprawdzał, jakie kształty przyjmą elementy jego budynków. Badał możliwości, na które mógł sobie pozwolić w projekcie: zależności przestrzenne, obciążenia i naprężenia, jakim podlegają części budynków. Patrząc na współczesne re- interpretacje modeli Gaudíego pokazane na wystawie, warto zerknąć w ich lustrzane odbicia. To, co zwiesza się ku dołowi, w odbiciu pnie się do góry. Widzimy już zarys, schemat projektowanych sklepień, filarów, wież czy kopuł. Można zbadać schemat nawy głównej Sagrady Familii – najbardziej znanego dzieła Gaudíego. SZTUKA WIECZNIE ŻYWA – Zbiory prezentowane w Zamku pochodzą z kilkunastu różnych instytucji i źródeł prywatnych, m.in. Fundacji przy kościele Sagrada Familia oraz instytucji, które mieszczą się w budynkach autorstwa Gaudíego – zaprasza Dorota Żaglewska, jedna z przewodniczek po wystawie. Wypoży- czone z Fundacji Catalunya La Pedrera modele sznurowe pokazują, jak kształtowała się myśl Gaudíego o projekcie, do jakiej fantazyjnej i nowatorskiej, a jednocześnie moż- liwej do zrealizowania wizji prowadziły go takie modele. Pierwszą część wystawy wypełniają przede wszystkim obiekty związane z Sagradą Familią. Właśnie mija 140 lat od początku budowy świątyni, dzieła nieskończonego i wiecznie żywego, które – owiane aurą tajemniczości – nie- ustannie zachwyca turystów i znawców sztuki. TWÓRCZY ROZMACH Kolejna część wystawy poświęcona jest głównie, choć nie tylko, budynkommieszkalnym. Gaudí realizował projekty ze swobodą i rozmachem, szukał więc zleceniodawców nie tylko majętnych, ale także gotowych na pewne ryzyko artystyczne. Najważniejszym mecenasem i zleceniodawcą okazał się Eusebi Güell. To dla niego Gaudí zaprojekto- wał między innymi dobrze znany Park Güell, który po- czątkowo miał być zatopionym w zieleni, ekskluzywnym osiedlem mieszkaniowym. Ostatecznie powstał w tym miejscu ogród miejski z elementami małej architektury, który przyniósł Güellowi rodzaj kulturalnego prestiżu. Roślinność, woda, słońce i cień zwykle stanowiły dla Gaudíego podstawy planowania parków czy rezydencji. Miał wyjątkowe wyczucie specyfiki terenu i szacunek do miejsc, w których tworzył. Nie ingerował w warunki na- turalne otoczenia, a wydobywał z nich to, co najlepsze. Naśladował naturę, zamiast ją korygować. KUNSZT ZDOBIENIA Rozwiązania Gaudíego były zawsze konstrukcyjnie po- mysłowe i estetycznie imponujące. Wystawa pokazuje zdobienia domu Casa Vicens, które powstały z inspira- cji rosnącymi tam aksamitkami i palmami karłowatymi. Gaudí postanowił uczynić je jednymi z głównych bohate- rek spektaklu wizualnego na terenie Casa Vicens. Z kolei w innej części wystawy ogromna makieta przybliża pro- jekt Casa Milà. Nowatorskie rozwiązanie fasady kamie- nicy, która stała się wielkim rzeźbiarskim dziełem, dzisiaj budzi zachwyt, dawniej jednak było obiektem złośliwych

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz