SUKCES PO POZNAŃSKU 6/2022

| 69 | CZERWIEC 2022 wówczas ona odwdzięczy się obfitymi plonami. Kiedy gleba jest żyzna, produkty, które rodzi, czyli plony będą bogatsze w składniki odżywcze. Badania dowodzą tego, że żywność sprzed 40 lat miała nawet do 80% więcej war- tości odżywczych niż dziś. I to przeraża. Obecnie, żeby dostać tyle samo witamin, przykładowo zamiast jednej marchewki musimy zjeść osiem. Często mówimy, że żyw- ność nas nie odżywia. Dlatego jako Top Farms bierzemy udział w różnych konferencjach i tłumaczymy, jak wrócić do żywności i żyzności zarazem, stosując regeneracyjne sposoby upraw. POWRÓT DO NATURY Dawne metody nawożenia naturalnymi nawozami w ostatnich kilkudziesięciu latach wyparły środki che- miczne, których rolnicy używają na potęgę. Nie pomogła także industrializacja rolnictwa. Początkowo rolnicy byli zachwyceni tą ideą, ale dziś widać, jak bolesne i dotkliwe są skutki stosowania chemicznych nawozów. – Dla- tego namawiamy do powrotu praktyk sprzed lat, by być w kontakcie z naturą – wyjaśnia Katarzyna Seroka. – Za- chęcamy do tego, by nie orać, by spulchniać glebę bez jej odwracania, bo to zaburza życie biologiczne w glebie. Na warsztatach tłumaczymy dzieciom, że gleba to fascy- nujący świat pełen życia. Mimo że nie zobaczymy tego gołym okiem, w jednym gramie żyznej gleby jest mi- liard pożytecznych bakterii, kilometry grzybni, tysiące pierwotniaków i nicieni, którymi żywią się dżdżow- nice. A jak wiemy, dżdżownica to sprzymierzeniec rol- nika i wskaźnik zdrowia gleby. Mało kto wie, że ziemia Z SUKCESEM nać się, czym jest rolnictwo innowacyjne, przyjazne śro- dowisku i jak to wygląda w praktyce – mówi Katarzyna Seroka, kierowniczka ds. komunikacji spółki Top Farms. – Współpracujemy ze studentami, którzy przyjeżdżają do nas na praktyki, staże, z młodzieżą z techników i w pew- nym momencie doszliśmy do wniosku, że musimy stwo- rzyć ofertę także dla dzieci młodszych. ROLNICTWO REGENERACYJNE W ten sposób powstał program warsztatów dla uczniów przedszkoli i szkół podstawowych z zakresu klas 1–3. Zajęcia prowadzone są w bardzo przystępnej formie eks- perymentów, prostych zabaw, gdzie każdy może sam, używając zmysłów, a więc dokonując analizy sensorycz- nej, zrozumieć podstawy rolnictwa, a oprócz tego posłu- chać, jak dbać o najbliższe otoczenie. Dzieci dowiadują się także, dlaczego czasami na wsi brzydko pachnie i że to bardzo dobry objaw. – Często nawet dzieci wiejskie nie wiedzą, skąd się bierze mleko i jak wygląda krowa. Za- miast tego denerwują ich kurzące kombajny i maszyny, które jeżdżą po polach nocą – dodaje Katarzyna Seroka. – Dlatego na zajęciach tłumaczymy, na czym polegają praktyki rolnictwa regeneracyjnego, które przez specjali- stów z Top Farms zostały nazwane BIOLOGIZACJĄ. Jej trzon stanowi Kodeks 5C (od japońskiego 5S), który na- zwę zawdzięcza 5 angielskim słowom: Calcium (pl. wapń), Carbon (węgiel), Cover-Crops (rośliny poplonowe), Cul- tivation (uprawa), Culture (kultura upraw). Wyjaśniamy dzieciom, że największym skarbem dla rolnika jest gleba, dlatego musi o nią odpowiednio dbać, otaczać ją miłością,

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz