SUKCES PO POZNAŃSKU 6/2023
| CZERWIEC 2023 67 P o raz pierwszy świat usłyszał o niej 9 marca 1959 roku, kiedy to pojawiła się na nowojorskich tar- gach zabawek. Barbie Teen-Age Fashion Model – smukła, ubrana w pasiasty kostium kąpielowy blon- dynka o kręconych, upiętych w wysoki kucyk włosach i zalotnym spojrzeniu była objawieniem. Dziś jej replika, wprowadzona na rynek 60 lat później, wita zwiedzających wystawę „Barbie – nieznane oblicza”. – Myślę, że na samym początku fenomen Barbie tkwił w tym, że była to pierwsza lalka przedstawiająca dorosłą kobietę. Wcześniej na rynku dostępne były tylko lalki-bo- basy, które miały za zadanie przygotować dziewczynki do jedynej słusznej roli w ich życiu – do roli matki i żony. Pod tym kątem Barbie była absolutnie przełomowa – mówi Aleksandra Podżorska, kuratorka i pomysłodaw- czyni wystawy „Barbie – nieznane oblicza”. Dziś Barbie to nie tylko plastikowa zabawka, to nie tylko przedmiot. Lalka niesie za sobą cały barwny, misternie wykreowany przez firmę Mattel świat, w którym roi się od ciekawych historii i postaci. BARBIE DOGANIA RZECZYWISTOŚĆ Mimo upływu lat, 29-centymetrowa plastikowa lalka na- dal wzbudza wielkie emocje, zainteresowanie i pożąda- nie. Prawdziwym boomem i przełomem w historii Barbie był 2016 rok – wówczas do sprzedaży weszły trzy nowe sylwetki: wysoka, niska i drobna oraz krągła. W tym sa- mym czasie w serii Fashionistas pojawiły się nowe typy urody. Rodzina lalek mocno się rozrosła, a sama Barbie dogoniła rzeczywistość, doskonale wpisując się w trend KIM CHCE Barbie niesie za sobą cały barwny, misternie wykreowany przez firmę Mattel świat, w którym roi się od ciekawych historii i postaci
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz