SUKCES PO POZNAŃSKU 6/2023
| CZERWIEC 2023 68 | POZIOM WYŻEJ na różnorodność i inkluzywność. Dzięki temu dziś w jej świecie każda dziewczynka może odnaleźć fragment sie- bie. – Przez ostatnie lata Barbie bardzo mocno się roz- winęła, mocno promuje różnorodność i dziś jest to jej największa siła. Reprezentuje niemalże każdą kobietę, jeżeli chodzi o kolor skóry, włosów czy oczu. Mamy lalkę na wózku inwalidzkim, z protezą nogi, niedawno swoją premierę miała lalka z zespołem Downa. Barbie ma rów- nież przyjaciółkę Elle, która choruje na raka i przechodzi chemioterapię – dodaje Podżorska. Barbie od samego po- czątku przebija szklane sufity (jak chociażby przez skoń- czenie College’u w 1963 roku, kiedy edukacja kobiet nie była powszechna, czy przez podjęcie pracy zawodowej), od zawsze robi rzeczy na pozór niemożliwe i niedostępne dla kobiet oraz pokazuje, że można iść pod prąd, że moż- na być, kim tylko się chce. BARBIE W KINIE Co ciekawe, plastikowy świat Barbie czaruje i fascynuje nie tylko małe dziewczynki. Na lipiec tego roku zaplano- wana jest kinowa premiera reżyserowanego przez Gretę Gerwing filmu o Barbie z Margot Robbie i Rayanem Gos- lingiem w rolach głównych. Oprócz tego na fali popu- larności długonogiej plastikowej lalki w ostatnim czasie w modzie wypłynął bazujący na różu i dość infantylnej estetyce trend znany jako barbiecore. Tu pojawia się pe- wien zgrzyt, bo kolor różowy, który na pierwszy rzut oka wydaje się nierozerwalnym elementem wizerunku Bar- bie, jej atrybutem i znakiem rozpoznawczym, towarzyszy jej dopiero od 1977 roku, czyli pojawił się dopiero 18 lat od powstania pierwszej Barbie. Pierwotnie nie miał on nic wspólnego z cukierkowością i infantylnością, która dziś stereotypowo łączona jest z lalką stworzoną przez fir- mę Mattel. – Na wystawie chciałam pokazać nowe, mniej znane oblicze różu. Chciałam pokazać, że nie powinien kojarzyć się tylko ze słodkim, bardzo dziewczęcym kolo- rem zarezerwowanym głównie dla 6-latek. Ten róż, kie- dy pojawił się w świecie Mattela, wcale nie był kojarzony z grzecznym i słodkim, bo nowa Barbie Super Star z 1977 roku miała twarz Farrah Fawcett, która w tamtym czasie grała w „Aniołkach Charliego”, była silną, odważną i cha- rakterną postacią. Dodatkowo w 1978 roku wyszedł bar- dzo popularny musical „Grease”, w którym były Pink La- dies, też niegrzeczne dziewczyny – tłumaczy Aleksandra Podżorska. Róż jest więc tylko jednym z wielu elemen- tów tożsamości Barbie, a ona sama niejako padła ofiarą krzywdzącego stereotypu słodkiej idiotki. – Co więcej, historycznie, aż do czasów powojennych, to kolor nie- bieski należał do kobiet, wiązano go z kultem maryjnym, z dobrem i łagodnością, a różowy, czyli rozmyty czerwo- ny, łączono z siłą i odwagą, które były przypisane męż- czyznom. Z resztą – do dziś róż potrafi rozbudzić duże emocje i nawiązywać do buntu – bo jeżeli weźmiemy pod uwagę osoby, które farbują włosy na różowo, to odnoszą się do tradycji punkowych, wychodzą poza przyjęte ramy społeczne i cóż, wówczas nie jest on postrzegany jako słodki kolor – dodaje kuratorka wystawy. Długie różowe włosy ma jedna z zaprezentowanych na wystawie lalek. Jest ubrana w sukienkę w stokrotki i so- czyście różowe sneakersy, bije od niej pewność siebie i od- waga. Szykuje się do skoku, tak jakby wiedziała, że może wszystko. Zdaje się, że chce frunąć na skrzydłach słynnego hasła firmyMattel mówiącego, że „możesz być kim chcesz”. Faktycznie tak jest, nie tylko w świecie Barbie. z
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz