SUKCES PO POZNAŃSKU 6/2025

| czerwiec 2025 głos Biznesu | 45 Fundamentalnym założeniem mediacji w sprawach podatkowych muszą być dobre intencje obu stron sporu, ukierunkowane na znalezienie sprawiedliwego rozwiązania gwarantującego zabezpieczenie dobrze rozumianych interesów obu stron konfliktu. W procesie mediacji czynnik ludzki oraz nastawienie do strony przeciwnej i istoty sporu jest bardzo istotne w kontekście możliwości znalezienia konsensusu. W dobie zauważalnej poprawy sposobu komunikacji organów podatkowych z podatnikami stworzenie norm prawnych dla mediowania czy innej formy soft law w sprawach podatkowych mogłoby stanowić kolejny krok w budowaniu zaufania do organów administracji demokratycznego państwa prawa. Osobiście dostrzegam jeszcze jedną korzyść mediowania. Mianowicie edukację w zakresie poprawy komunikacji, umiejętności łagodzenia sporów i poszukiwania wspólnie akceptowalnych dla obu stron konfliktu rozwiązań, nie tylko w kwestiach podatkowych. Są to zdolności uniwersalne, przydatne w wielu aspektach życia. z Katarzyna Winiecka wykonuje zawód doradcy podatkowego (nr wpisu 11423) od 13 października 2010 r. Od wielu lat aktywnie angażuje się w działalność samorządową, łącząc praktykę zawodową z nieustannym zaangażowaniem na rzecz rozwoju środowiska doradców podatkowych. Obecnie pełni funkcję zastępcy przewodniczącego Zarządu Wielkopolskiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych (VI kadencja, 2022–2026). W poprzedniej kadencji (2018–2022) była członkiem Zarządu tego Oddziału. Zawodowo jest partnerem w kancelarii doradztwa podatkowego Ostrowska-Krzewina, Winiecka Kancelaria Doradztwa Podatkowego sp.p., świadczącej kompleksowe usługi w zakresie prawa podatkowego oraz rachunkowości. jemnej komunikacji, określeniu interesów i kwestii do dyskusji oraz dojściu do wspólnie akceptowalnego konsensu. W wielu systemach europejskich, np. włoskim, niemieckim czy brytyjskim, instytucja mediacji służy załatwianiu sporów w administracji. Obejmuje ona także sprawy, w których konflikt zachodzi pomiędzy organem a stroną. Takie szerokie zastosowanie mediacji zalecane jest w europejskim „soft law”. W Rekomendacji Komitetu Ministrów Rady Europy nr R/2001/9 z dnia 5 września 2001 r. o alternatywnych środkach rozstrzygania sporów sądowych pomiędzy władzami administracyjnymi a osobami prywatnymi mediację, obok m.in. arbitrażu, ugody czy koncyliacji, zaliczono do środków służących polubownemu załatwianiu spraw administracyjnych. W krajowym porządku prawnym obecnie obowiązują, w zakresie mediacji w administracji, przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 13 k.p.a., organy administracji publicznej mogą stosować mediację w celu polubownego rozwiązania spraw. Regulacje te wskazują, że organy administracji publicznej w sprawach, których charakter na to pozwala, powinny dążyć do rozwiązania sprawy w sposób polubowny, co podkreśla znaczenie mediacji jako narzędzia w procesie administracyjnym. Jednakże, w odniesieniu do spraw podatkowych, cały czas nie doczekaliśmy się tego typu regulacji. Wydaje się, że koncyliacyjne rozstrzyganie sporów podatkowych mogłoby przynieść wymierne korzyści dla obu stron konfliktu, takie jak: • zwiększenie poziomu akceptacji rozstrzygnięcia, które jest wynikiem wspólnych uzgodnień stron, dobrowolnie uczestniczących w mediacji oraz zapewnione bezstronnością osoby mediatora, • skrócenie czasu rozstrzygania sporów, • obniżenie kosztów postępowania zarówno po stronie podatnika, jak i administracji skarbowej, • budowanie właściwych relacji pomiędzy stronami sporu, tj. relacji opartych o wzajemne zaufanie i dążenie do prawidłowego realizowania obowiązków przez podatnika, jak również przestrzegania jego praw przez organy podatkowe. W procesie mediacji istotną rolę bez wątpienia odgrywa mediator, ale wiele zależy od stron postępowania. Mediacja w swej istocie to metoda rozwiązywania sporów, w której osoba trzecia pomaga stronom we wzajemnej komunikacji, określeniu interesów i kwestii do dyskusji oraz dojściu do wspólnie akceptowalnego konsensu

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz