SUKCES PO POZNAŃSKU 6/2025

| czerwiec 2025 poziom wyżej | 55 Kim jest rzeczniczka praw uczniowskich w Poznaniu? Agata Dawidowska: Z wykształcenia jestem radczynią prawną, z wyboru społeczniczką. Od lat prowadzę kancelarię prawną, specjalizuję się w prawach człowieka, a zwłaszcza w prawach dziecka. Na co dzień współpracuję z Fundacją „Matecznik” i wspieram pacjentki w okresie okołoporodowym. Zawsze interesowały mnie prawa jednostek w starciu z instytucjami – tych najsłabszych: pacjentów, dzieci, uczniów. Skąd się wziął pomysł na rzeczniczkę dla uczniów? Inicjatywa wyszła od Poznańskiej Młodzieżowej Rady Miasta, która zawnioskowała o stworzenie takiego stanowiska. Prezydent Poznania ogłosił konkurs, który wygrałam. Stanowisko to istnieje od czerwca 2023 r. Choć rzecznicy uczniowscy funkcjonują też w innych miastach, rozwiązanie poznańskie jest unikalne: moje biuro mieści się przy poradni psychologiczno-pedagogicznej, nie w urzędzie. To świadomy wybór. Osoba skrzywdzona w szkole potrzebuje nie tylko porady prawnej, lecz często także wsparcia psychologa. Czy pełniona przez Panią funkcja ma realną moc? Nie mam żadnych narzędzi nadzorczych czy administracyjnych. Dyrektorzy nie mają obowiązku ze mną rozmawiać. Jednak można to zamienić w atut. Mówię jasno: nie mogę niczego nakazać, ale skoro już tu jestem, to znaczy, że coś w szkole wymaga naprawy. Chcę pomóc. Wskazuję perspektywę ucznia, szukam przyczyn konfliktu, oferuję mediację i wsparcie specjalistów. I zawsze działam za zgodą zainteresowanych. Zależy mi na wsparciu nie tylko ucznia, lecz także całej szkoły. Do tej pory się nie zdarzyło, żeby dyrekcja odmówiła rozmowy. A i przypadków, w których nie udało się wypracować rozwiązania, jest niewiele. Co przy liczbie 592 prowadzonych przeze mnie spraw od 1.09.2023 r. do kwietnia br. jest optymistycznym wynikiem. W czasach, gdy uczniowie coraz częściej szukają wsparcia poza murami szkoły, Poznań wprowadził rozwiązanie wyjątkowe w skali kraju. Agata Dawidowska, radczyni prawna i działaczka społeczna, jako rzeczniczka praw uczniowskich łączy wiedzę prawniczą z empatią i współpracą międzyinstytucjonalną. Jej biuro działa nie w urzędzie, lecz w poradni psychologiczno- -pedagogicznej, co pozwala na holistyczne wspieranie uczniów w kryzysie. O tym, jak wygląda codzienność pracy rzeczniczki, z jakimi problemami zgłaszają się uczniowie i czego najbardziej brakuje w polskich szkołach, opowiada sama Agata Dawidowska. rozmawia: Anna Gidaszewska | zDJĘCIa: Daria Olzacka W pełnionej funkcji mam ogromne wsparcie: Wydziału Oświaty, wiceprezydenta Mariusza Wiśniewskiego, poznańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych, a także Kuratorium Oświaty i jego zespołu ds. praw ucznia i równości. Współpracuję również z Wydziałem Prawa i Administracji UAM – studenci kliniki prawa przygotowują dla mnie opinie pod okiem opiekunów. Ta współpraca to moja prawdziwa siła. Jakie zadania stawiane są przed rzeczniczką? Zakres zadań, w jakim realizuję swoją funkcję, dotyczy siedmiu obszarów. Są to działania edukacyjne i promocyjne na rzecz szerzenia edukacji o prawach i obowiązkach uczniowskich w poznańskich szkołach, a także w internecie i social mediach, na konferencjach, warsztatach i w bezpośrednich rozmowach. Z tymi zadaniami powiązane jest też udzielanie informacji, w jaki sposób i dokąd zgłaszać naruszenia praw uczniowskich. Przeprowadzam działania mediacyjne i interwencyjne w poznańskich szkołach w sprawach dotyczących przestrzegania praw uczniowskich zgłoszonych przez uczniów, ich rodziców lub inne osoby czy instytucje. Obowiązki administracyjne, jakie stawia przede mną to stanowisko to: analiza i ocena przestrzegania i poszanowania praw ucznia w poznańskich szkołach; sprawozdawczość, czyli składanie do Prezydenta Miasta Poznania, Młodzieżowej Rady Miasta Poznania oraz Komisji Oświaty i Wychowania Rady Miasta Poznania sprawozdań z podjętych działań, oraz przestrzegania praw uczniowskich w poznańskich szkołach; oraz ewidencjonowanie i dokumentowanie realizowanych działań. Na czym polega Pani codzienna praca? Głównie na rozmowach: z uczniami, rodzicami, nauczycielami, dyrekcją. Organizuję mediacje, prowadzę dyżury. Pomagam w kryzysach, ale też wyjaśniam, kiedy dana sytuacja narusza prawo. Nie eskaluję problemów w me-

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz