SUKCES PO POZNAŃSKU 6/2025

| czerwiec 2025 w obiektywie | 87 Biennale Sztuki dla Dziecka zDJĘCIA: Malwina Łubieńska, Maciej Zakrzewski Po pięciu intensywnych dniach 25. Biennale Sztuki dla Dziecka jedno jest pewne – dziecięca publiczność zasługuje na sztukę najwyższej próby. I takiej doświadcza! Tegoroczna edycja zgromadziła widzów w każdym wieku – frekwencja dopisała, a sale wypełniła zarówno indywidualna widownia, jak i grupy zorganizowane. Program był różnorodny – zapewniał salwy śmiechu na „Karlssonie z dachu” (TheaterGrueneSosse) i spektaklu „Człowiek, jaki jest, każdy widzi” (Nowy Teatr i Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach) wzruszenia i refleksję na „Tajemniczym ogrodzie” (Teatr Zagłębia), muzyczne emocje na koncertach „Pomelody” i „Błota”, a także odpoczynek – w miękkiej przestrzeni stworzonej przez Kolektyw Splotka. Szczególnie cieszy nas fakt, że spektakle taneczne – w najróżniejszych odsłonach – poruszyły serca młodych oraz starszych i pokazały, że taniec jest formą artystycznego wyrazu dostępną także dla widzów 6+. Twórcy „Nie mogę przestać” zarazili dzieci pasją do krumpingu, tancerze z „Pięknie inaczej” Ceren Oran & Moving Borders) zaprezentowali pełen emocji – i dowcipu – taniec współczesny, a performerki z „PSA, który jeździł koleją” (Teatr Mały w Tychach) w słowie i choreografii przywołały wspomnienia i uczucia związane z opowieścią o Lampo. Festiwalowy program branżowy Biennale Pro potwierdził potrzebę rozmowy o statusie dziecka w przestrzeni kultury. Goście z Polski i Europy (od Szwecji po Serbię) dzielili się refleksją nad statusem sztuki dla dziecka. A my? My utwierdziliśmy się w przekonaniu, że prawdziwa sztuka nie zna wieku i porusza, śmieszy i zachwyca zarówno małych jak i dużych odbiorców. z

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz