SUKCES PO POZNANSKU - LIPIEC/SIERPIEŃ 2020

18 | MOIM ZDANIEM sukces PO POZNAŃSKU | LIPIEC/SIERPIEŃ 2020 SKUTECZNA EDUKACJA W CZASACH ONLINE S ą trzy sposoby myślenia, które możemy przyjąć planując edukację online. Sposób pierwszy: pro- wadzenie zajęć online jest wyborem. Sposób dru- gi: prowadzenie zajęć online jest koniecznością. Sposób trzeci: prowadzenie zajęć online jest rzeczywistością. Przed czasem pandemii dla wielu szkół zajęcia online stanowiły ofertę dodatkową. Uczeń wybierał preferowany sposób nauki. W pierwszych tygodniach pandemii zaakceptowaliśmy fakt, że prowadzenie lekcji online jest konieczne. W tym czasie szkoły, uczniowie, nauczyciele i rodzice zdoby- wali nowe doświadczenia, często zastanawiając się nad zaletami, wadami i efektami lekcji prowadzonych online. Ponieważ zagrożenie utraty zdrowia spowodowane COVID-19 nadal się utrzymuje, edukacja online może w najbliższej przyszłości nie być kwestią wyboru, lecz pozostać koniecznością. Doświadczenie edukacji online stało się doświadczeniem społecznym na masową skalę. W niezwykle szybkim tempie nowy sposób przekazywania i zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii zdalnej stał się udziałem nie tylko szkół, nauczycieli, uczniów, ale też rodziców. Dziś, po kilku miesiącach nauczania online, z refleksją i z wnioskami spoglądamy w przyszłość. Przyszłość, która choć nie jest znana, wymaga tego, by się do niej przygotować. SYLWIA MICHALAK Doktor nauk ekonomicznych, wykładowca akademicki, praktyk biznesu, trener, mentor, konsultant i strateg. Pracownik naukowo- dydaktyczny Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Prowadzi wykłady w BSP Business School Berlin Hochschule für Management, Berlin. Właściciel firmy doradczo-szkoleniowej Sylwia Michalak Consulting. Z pasją wspiera rozwój kompetencji biznesowych prowadząc wykłady, szkolenia, sesje mentoringowe i doradcze. Współautorka i wydawca książki „Niemiecki w bizne- sie. 2000 niezbędnych zdań i wyrażeń”. Niezależne od formy, w jakiej odbywa się edukacja, jej cel pozostaje taki sam. Przekazać uczącemu się wiedzę, stworzyć warunki do tego, by mógł doskonalić umiejęt- ności i potrafił wykorzystać praktyce to, czego nauczył się podczas zajęć. I tu powstaje pytanie. Jak przygotować się na skutecz- ną edukację online? Jakiego sposobu myślenia i jakich działań potrzeba, aby sukces odnieśli wszyscy uczestni- cy edukacji wirtualnej: uczniowie, nauczyciele, szkoła i otoczenie. Kluczem staje się zamiana sposobu myślenia z „ko- nieczność” na „rzeczywistość”. Pracując w warunkach „konieczności”, mobilizujemy siły, co jest niewątpliwą zaletą funkcjonowania w nowych czasach. Ale jeśli stan „konieczności” trwa dłużej, może pojawić się poczucie działania w warunkach przymusu i potrzeba powrotu do „normalności”. Zmiana perspektywy na „rzeczywistość” zakłada, że akceptujemy sytuację, w której się znajdujemy i szukamy sposobu, by wykorzystać ją jak najlepiej. Przejście od myślenia „konieczność” do myślenia „rzeczywistość’ w czasach pełnych wyzwań, nie zawsze jest łatwe. W procesie takim jak edukacja jest ono tym łatwiejsze, im bardziej zaangażowane są wszystkie strony: szkoła, nauczyciel, uczeń i otoczenie. Działanie samo- dzielne może przynieść efekt, ale skuteczność w dłuższej perspektywie wymaga współdziałania. Największe wyzwanie, którego doświadczamy, gdy rzeczywistość jest nowa i nieprzewidywalna, a fizyczna obecność ograniczona i wręcz rozproszona, to zdol- ność do efektywnej pracy i osiągania efektów na miarę warunków sprzed zmiany. Jeśli dobrze się przygotujemy, w licznych przypadkach efekty mogą nawet przekroczyć nasze oczekiwania.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz