SUKCES PO POZNANSKU - LIPIEC/SIERPIEŃ 2020

19 sukces PO POZNAŃSKU | LIPIEC/SIERPIEŃ 2020 takiego sposobu komunikacji, aby wszystkie informacje docierały i były odbierane na czas przez adresatów. To też stworzenie warunków do tego, by – mimo fizycznego rozproszenia – szkoła, nauczyciel i uczeń dzięki komuni- kacji czuli, że pracują razem. UWAŻNOŚĆ NA INNYCH Jednym z podstawowych warunków skutecznej edukacji jest uważność. Nieustanna obserwacja przez nauczyciela tego, jaki efekt osiąga uczeń, jak przyswaja wiedzę, jaką metodą uczy się najlepiej. W edukacji online uważność nabiera szczególnego znaczenia, gdyż uczenie odbywa się w inny sposób, niż podczas zajęć tradycyjnych. Nowa technologia daje nowe możliwości, z których każdy może skorzystać w różny sposób. Pytanie ucznia o to, jakie metody lekcji online lubi, dzięki którym zapamiętuje najlepiej, co zachęca go do nauki, to element, który warto powtórzyć również w wirtualnej rzeczywistości. Praca online wymaga dużego zaangażowania ucznia i nauczyciela. Uważność na innych to uważność na to, jak uczeń i nauczyciel adaptują się do nowej rzeczywistości. Ważne pytanie, które może zadać szkoła, to pytanie o to, jak czują się nowej rzeczywistości, jakie osiągają sukcesy, jak radzą sobie z nowymi wyzwaniami, czego potrzebują, czy otrzymują wsparcie w ważnych dla nich kwestiach i jaki jest poziom satysfakcji z edukacji zdalnej. BUDOWANIE RELACJI Liczne szkoły, które będą rozwijać swoją działalność w warunkach online, przyjmą nowych nauczycieli uczniów, studentów czy uczestników kursów, którzy być może nigdy nie spotkają się fizycznie. To, co dla uczą- cych się, oprócz zdobytej wiedzy i umiejętności, stanowi wartość to wspólne doświadczenia czy relacje, które w szkole nawiązuje się na lata. Jest to element, o który warto zadbać planując wirtualną ofertę edukacyjną. Warto zastanowić się nad połączeniem ciekawych zajęć, wysokich efektów kształcenia i budowaniu pozytywnych doświadczeń opartych na dobrych relacjach mimo braku fizycznej obecności nauczycieli i uczniów. Jak wykorzystać tę wiedzę planując skuteczną edukację online w nowej rzeczywistości? Jeśli spojrzymy na to z perspektywy szkoły, warto ze- brać doświadczenie z początków pandemii. Zgromadzić w jednym miejscu instrukcje, kluczowe pytania i od- powiedzi, najlepsze praktyki prowadzenia zajęć online, przygotować bazę wiedzy, z której na bieżąco można korzystać. Sukces edukacji online nie polega jednak na zmianie sposobu nauczania, ale odpowiedzi na pytanie, co nie powinno się zmienić, co stanowi jej wartość i na umiejętnym wykorzystaniu nowych technologii, by mo- gła stanowić wartość dodaną. z Jest kilka filarów skutecznego kształcenia w warunkach online: koncentracja na celu, wsparcie techniczne, bardzo dobra komunikacja, uważność na innych i budowanie relacji. I choć zapewne nie są to wszystkie, warto się im przyjrzeć. KONCENTRACJA NA CELU Adresatem edukacji zarówno tradycyjnej, jak i zdalnej jest uczeń, student, uczestnik kursu. To na nim swoją uwagę skupia nauczyciel i szkoła. Koncentracja na celu to myślenie o tym, czego uczący ma dzięki lekcji się dowiedzieć, jakie umiejętności zdobyć i potrafić wyko- rzystać. Pułapką działania bez celu może być nadmiar przygotowanego materiału do nauki, bądź nadmiar form wykorzystywanych w lekcjach zdalnych. Praca z celem zakłada czas na sprawdzenie, jak uczący się przyswaja materiał. Ten filar nie różni się od lekcji prowadzonych metodą tradycyjną. WSPARCIE TECHNICZNE Niezależnie od rodzaju oprogramowania wybranego do prowadzenia zajęć, umiejętność korzystania z niego zarówno przez nauczyciela, jak i ucznia jest warunkiem koniecznym udziału w zajęciach online. Początek pande- mii to czas poznawania nowych technologii. Niezwykle pomocne w ich przyswojeniu były wszelkie materiały i instrukcje wyjaśniające, jak działają poszczególne programy, jak z nich korzystać, jakie dają możliwości, bądź jakie mają ograniczenia. Tu ważna była niemal na- tychmiastowa dostępność do niezbędnej informacji czy odpowiedzi na nurtujące pytanie. Skuteczne wdrożenie w świat online, to także udział w szkoleniach prowadzonych przez ekspertów, bądź do- świadczonych współpracowników, w których nauczyciel uczestniczy w roli ucznia, poznaje program w praktyce, może zadać pytanie i zdobyć pierwsze doświadczenia. Wspólna nauka niesie tę wartość, że pozwala poczuć się pewniej, gdy widzimy innych, którzy uczą się z nami. Pozwala też z wyrozumiałością spojrzeć na tych, którzy oswajają się z nową technologią stawiając pierwsze kroki. BARDZO DOBRA KOMUNIKACJA Podstawą edukacji jest komunikacja. Praca zdalna zakła- da, że fizyczny kontakt ucznia, nauczyciela i szkoły jest ograniczony. W świecie online nabiera ona szczególnego znaczenia i, mimo ograniczeń, powinna ulec wzmoc- nieniu. Aby skutecznie prowadzić edukację online, niezwykle istotne jest wypracowanie zasad, w jaki sposób chcemy, potrzebujemy, możemy, czy musimy się komu- nikować. Wzmocnienie nie oznacza większej intensyw- ności, ponieważ komunikacja w świecie online bez zasad może prowadzić do chaosu. Wzmocnienie to ustalenie

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz