SUKCES PO POZNAŃSKU 7-8/2022
46 | | LIPIEC/SIERPIEŃ 2022 POZIOM WYŻEJ | MATERIAŁ P OMOCYJNY przypadły na moment wybuchu wojny. Spowodowało to przynajmniej chwilową zmianę priorytetów. To również kwestia zmieniających się uwarunkowań funkcjonowania artystów na rynku muzycznym. Dlatego nie boimy się wprowadzania zmian w samych zasadach konkursowych. Jakich zatem zmian możemy się spodziewać w ko - lejnej edycji? Do tej pory pozostawialiśmy inicjatywę zgłoszenia okładek potencjalnym uczestnikom: twórcom okładek, wydawcom, wytwórniom, przedstawicielom środowiska muzycznego – o ile nie są bezpośrednio związani z jury. Jednak coraz częściej jurorzy widząc zgłoszenia mówili o bardzo dobrych projektach okładek, które ukazały się, ale nie zostały zgłoszone. Doszliśmy do wniosku, że od kolejnej edycji damy możliwość zgłoszeń również członkom jury. Przemyślenia wymagają jednak zasady głosowania jurorów na poszczególne okładki, żeby nie dochodziło do niezręcznych sytuacji. Kto zasiada w jury? Jury jest bardzo liczne, bo składa się z 15 osób, a to dlatego, że konkurs jest interdyscyplinarny. Okładka płytowa jest ilustracją do materiału muzycznego, ale jest to także dzieło sztuki użytkowej. Zależy nam na tym, żeby przy konkursie pracowały największe autorytety, osoby doświadczone, takie które mają już na swoim koncie nagrody i są liderami w tej dziedzinie. Taką osobą jest z całą pewnością Grzegorz „Forin” Piwnicki, który – nawiasem mówiąc – również jest jednym ze zwycięzców naszych poprzednich edycji. Mamy w składzie również Rafała Wechterowicza, świetnego grafika projektującego płyty, ale nie tylko. W jury zasiadają też dziennikarze muzyczni. To spektrum jest rzeczywiście duże, ale dzięki temu kompetencje jury są wysokie. Posiedzenia jury bywają burzliwe? Oczywiście, bo reprezentujemy różne punkty widzenia. Ja najczęściej zabieram głos, kiedy rozmawiamy o nagrodzie za edytorstwo. Jestem wydawcą, więc oceniam właśnie tę warstwę. Nie ośmielam się jednak oceniać strony graficznej, w takim stopniu, w jakim robią to graficy. Podczas dyskusji każdy coś wnosi, a do tego często nakładają się nasze osobiste gusty i, dodatkowo, upodobania muzyczne. Bywa burzliwie, szykują się zmiany, ale konkurs będzie trwał… Na pewno i to nie tylko dlatego, że osobiście bardzo go lubię. Przy okazji takich wydarzeń warto podkreślać, że Poznań nadal jest ważnym ośrodkiem designu. Mamy Uniwersytet Artystyczny, z Poznania wywodzi się School of Form – dziś z siedzibą w Warszawie, mamy inne ośrodki zajmujące się kształceniem artystów plastyków. W sferze sztuk wizualnych mamy wiele do powiedzenia i do pokazania. W to wszystko idealnie wpisuje się nasz Konkurs 30/30, którego uwieńczeniem jest zawsze wystawa. Gdzie można ją zobaczyć? W Starym Browarze, gdzie na ścianach wiszą przeskalowane okładki w wersji 150x150 cm. Robi to piorunujące wrażenie. Kiedyś był jeszcze kącik, w którym można było odsłuchiwać płyty, ale z uwagi na pandemię zrezygnowaliśmy z tego rozwiązania. Na wystawie pojawią się natomiast QR-kody, dlatego zachęcamy do wzięcia ze sobą telefonów i słuchawek. Każdy odwiedzający będzie mógł odtworzyć muzykę na własnym urządzeniu i skonfrontować okładkę z muzyką. Skąd w ogóle pomysł na konkurs? Konkurs został zainicjowany 8 lat temu przez dwie osoby. Pierwszą z nich był Rosław Szaybo. Wybitny grafik, który w dziedzinie projektowania okładek płytowych, plakatów i ogólnie projektowania graficznego zrobił ogromną karierę również poza granicami Polski. Był związany z Poznaniem, bo właśnie tu się urodził, tu spędził pierwsze lata swojego życia. Podczas współpracy widziałam, że chętnie tutaj wracał i dobrze się tutaj czuł. Był przewodniczącym jury, naszym wielkim autorytetem. Zmarł w 2019 roku, ale zawsze bardzo ciepło Go wspominamy. Drugą osobą, która nadała siłę napędową temu wydarzeniu, był zastępca dyrektora Wydziału Kultury Urzędu Miasta – Marcin Kostaszuk, który również jest członkiem naszego jury. z Okładka płytowa jest ilustracją do materiału muzycznego, ale jest to także dzieło sztuki użytkowej. Zależy nam na tym, żeby przy konkursie pracowały największe autorytety, osoby doświadczone, takie które mają już na swoim koncie nagrody i są liderami w tej dziedzinie
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz