SPP 7-8_2024 e-wydanie

| LIPIEC/SIERPIEŃ 2024 PRZEZ SZYBĘ | 69 sję, co oczywiście podniesie koszt produkcji i podwyższy cenę. A ci, którzy nie zdążą do 2025 roku? Zapłacą karę za przekroczoną emisję spalin, co spowoduje wzrost cen samochodów dla klienta. Poza tym koszty produkcji wzrosną z powodu nowych unijnych wymogów dotyczących wyposażenia aut w dodatkowe systemy bezpieczeństwa, z czym będą wiązać się choćby modyfikacje układu hamulcowego, oświetlenia i opon. Jest jakieś wyjście z tej sytuacji? Są producenci, którym będzie bardzo trudno spełnić te wymagania, dlatego że produkują samochody z dużymi silnikami, wysokoemisyjne. Wiemy, że one podrożeją najbardziej. Z drugiej strony mamy marki, które już dawno zaczęły produkować samochody niskoemisyjne, powoli przygotowując się do tych wszystkich zmian, bo to jest dopiero początek. We flocie toyoty jest sporo samochodów plug-in czy z napędem hybrydowym, które mieszczą się w nowych normach lub delikatnie je przekraczają. Ale z drugiej strony mamy duże gabaryty w dieslach, które nigdy nie zmieszczą się w tej normie. Macie też coś, co absolutnie nie generuje spalin, czyli toyotę mirai. To prawda. Druga generacja toyoty mirai zapewnia bezemisyjną, wydajną i dynamiczną jazdę. Dodatkowo, podobnie jak jej poprzednia generacja, oczyszcza powietrze, zamiast je zanieczyszczać. A to tylko niektóre możliwości, które daje nam wodór. I to jest przyszłość motoryzacji na świecie. Drugi kierunek to bipolarne akumulatory, ładowane w kilkanaście minut, na których przejedziemy do 8000 kilometrów. Już za dwa lata w ofercie Toyoty znajdą się takie modele. Nie wiemy na razie, ile będą kosztować. BĘDĄ DROŻSZE Dlaczego samochody mają tak drastycznie podrożeć? Jacek Mikołajczak: Nowe regulacje emisji CAFE zakładają emisję spalin na poziomie do 94 gramów CO2 za każdy przejechany kilometr. Do tej pory norma zakładała 118 g. Już dziś wiemy, że niewiele aut wszystkich producentów zmieści się w ogóle w takim limicie. Co zrobią producenci? Żeby sprostać wymaganiom unijnym, z pewnością wyposażą samochody w urządzenia obniżające emiDruga generacja toyoty mirai zapewnia bezemisyjną, wydajną i dynamiczną jazdę. Dodatkowo, podobnie jak jej poprzednia generacja, oczyszcza powietrze, zamiast je zanieczyszczać

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz