SUKCES PO POZNAŃSKU 7-8/2025

| LIPIEC/SIERPIEŃ 2025 38 | Z SUKCESEM I tak można by wymieniać setki kolejnych spektakli i dziesiątki premier przygotowanych specjalnie w tym malutkim teatrze z najwybitniejszymi aktorkami i aktorami. KUŹNIA WIELKICH Marek Wilmowski, Jacek Jaroszyk, Małgorzata Dryjska – to oni tworzyli początki sceny na Masztalarskiej. Nie można zapomnieć, że grał tam też kabaret Tey. Swoje kariery rozpoczynali znakomici wokaliści, muzycy, jak choćby Hanna Banaszak czy Piotr Żurowski, który skomponował muzykę nie tylko do wielu przebojowych piosenek, ale też spektakli, które miały premierę na Piętrze. DOCENIANA PRZEZ GWIAZDY W 1991 roku szefem Sceny na Piętrze został Romuald Grząślewicz. Jak opowiadał, wszystko się wtedy zmieniało w Polsce. Warunki były ciężkie i na teatr brakowało pieniędzy, stąd zrodził się w jego głowie pomysł założenia fundacji, która wspierałaby finansowo działalność sceny. 20 listopada 1992 powołano do życia Fundację Sceny na Piętrze Tespis. Celem Fundacji jest wszechstronny, dynamiczny rozwój działalności artystycznej sceny poprzez pozyskiwanie środków finansowych. Prezesem został Romuald Grząślewicz, a w składzie znaleźli się ludzie biznesu, kultury, władz Poznania. – Scena była malutka, nie było żadnych wygód dla aktorów. Jedna garderoba, w której było zimno, bo wielkie okna były nieszczelne – opowiadała Grażyna Barszczewska, która określana jest matką chrzestną Sceny na Piętrze. – Nawet prysznica nie było. Warunki były spartańskie, ale wszyscy przyjeżdżali do Poznania do Sceny na Piętrze, bo tam była niesamowita atmosfera, klimat i byli ludzie – widzowie, którzy doskonale znali się na teatrze, nie przyjmowali żadnej chałtury. Siedzieli tak blisko nas, że widzieliśmy wszystkie reakcje. Zawsze też mogliśmy liczyć na pomoc szefa Sceny, Romualda Grząślewicza i jego zastępcy Piotra Żurowskiego. Ich uśmiechy, ciepło i parzone kawy rekompensowały wszystkie problemy. WAŻNE DEBIUTY Scena na piętrze była też świadkiem odkrywania znakomitych pisarzy, scenarzystów, felietonistów. Odbyły się tam między innymi trzy edycje Konkursu Dramaturgicznego Tespis 1997, 2000, 2004. Nadesłano na niej 450 prac, i to z całego świata. Sześć nagrodzonych sztuk doczekało się prapremier na Masztalarskiej. To tutaj debiutowała Katarzyna Grochola, Jarosław Sokół, Marta Guśniowska i wielu, wielu innych.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz