SUKCES PO POZNAŃSKU - WRZESIEŃ 2020

sukces po poznańsku | WRZESIEŃ 2020 33 Wówczas inwestorowi przysługuje prawo do odwołania się od wydanej decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO). Takie odwołanie znacznie wy- dłuży czas uzyskania DWZ, a rozstrzygnięcie SKO może nie być zgodne z intencją inwestora. OSTATECZNE OKREŚLENIE MOŻLIWOŚCI ZABUDOWY Na podstawie MPZP lub DWZ oraz wszystkich uzy- skanych warunków, opinii i uzgodnień, inwestor może ostatecznie określić możliwości inwestycyjne na nieru- chomości, mając wiedzę o przeważającej większości cze- kających go elementów realizacyjnych oraz ograniczeń. OPRACOWANIE PROJEKTU BUDOWLANEGO Posiadając niezbędną wiedzę o działce, warunki techniczne oraz wymagane uzgodnienia, inwestor wraz z projektantem podejmują decyzję o ostatecznym kształcie planowanej inwestycji i przystępują do opra- cowania projektu budowlanego, na podstawie którego otrzymają pozwolenie na budowę. Podczas opracowy- wania projektu budowlanego, inwestor często zobowią- zany jest uzyskać wymagane prawem uzgodnienia oraz decyzje jeszcze przed złożeniem wniosku o pozwolenie na budowę, które wynikają z MPZP, DWZ lub innych przepisów. Do najczęściej wymaganych zalicza się decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach w przy- padku przekroczenia 5000 m 2 powierzchni komunikacji i miejsc postojowych, uzgodnienie projektu z Miejskim Konserwatorem Zabytków, pozwolenie konserwator- skie na prace przy zabytku w przypadku przebudowy budynku wpisanego do rejestru zabytków, pozwolenie archeologiczne, zezwolenie na wycinkę drzew kolidują- cych z inwestycją oraz ewentualne uzgodnienie projektu nasadzeń zastępczych. ZŁOŻENIE WNIOSKU O POZWOLENIE NA BUDOWĘ Po opracowaniu projektu budowlanego, co zajmuje zwykle kilka miesięcy, inwestor lub projektant w imieniu inwestora składa wniosek o pozwolenie na budowę do Starostwa Powiatowego lub Urzędu Miasta. UZYSKANIE POZWOLENIA NA BUDOWĘ Od dnia złożenia wniosku organ prowadzący postę- powanie związane z wydaniem pozwolenia na budowę bada kompletność złożonego wniosku oraz formalne elementy projektu takie jak: zgodność projektu z MPZP lub ostateczną DWZ, uzyskanie wszystkich wymaga- nych przepisami prawa uzgodnień i opinii, posiada- niem przez projektantów odpowiednich uprawnień oraz przynależność do izb samorządu zawodowego. Po sprawdzeniu tego zakresu następują dwie możliwości. Pierwsza, gdy wniosek jest kompletny. Wtedy organ wszczyna postępowanie administracyjne. Druga w przy- padku stwierdzenia braków formalnych we wniosku – organ wzywa inwestora lub jego pełnomocnika do uzupełnienia wniosku. W przypadku nieuzupełnienia, wniosek pozostaje bez rozpatrzenia. Natomiast gdy wniosek jest już kompletny, wszczyna postępowanie i zawiadamia strony postępowania (inwestora oraz inne podmioty, które są właścicielami nieruchomości sąsiednich lub planowana inwestycja będzie oddziały- wać na ich nieruchomości) o możliwości zapoznania się z dokumentacją i wniesieniu uwag do projektu. Wójt, Burmistrz lub Prezydent Miasta na podstawie złożonego kompletnego wniosku oraz zebranej doku- mentacji, zatwierdza projekt budowlany i wydaje decyzję pozwolenia na budowę. Organ może również odmówić wydania decyzji, stwierdzając np. niezgodność planowa- nej inwestycji z MPZP. W takim wypadku inwestorowi przysługuje prawo odwołania się do organu wyższej instancji, w tym przypadku do Wojewody, który ma 30 dni na rozpatrzenie takiego wniosku. Każda ze stron postępowania, po wydaniu pozwole- nia na budowę, również może odwołać się do jej treści do organu wyższej instancji – Wojewody lub dalej do Naczelnego Sądu Administracyjnego. ROZPOCZĘCIE BUDOWY Po zatwierdzeniu projektu budowlanego i uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na budowę organ wydający decyzje sprawdza, czy nie wpłynęły żadne odwołania stron po- stępowania w ustawowym terminie 14 dni od odebrania zawiadomienia o wydaniu decyzji pozwolenia na bu- dowę. W przypadku ich braku, nadaje jej klauzulę osta- teczności. Na tej podstawie inwestor składa wniosek do organu wydającego decyzję pozwolenia na budowę o re- jestrację dziennika budowy. Następnie powołuje osobę posiadającą odpowiednie uprawniania budowlane na funkcję kierownika budowy oraz, jeśli jest to wymagane, inspektora nadzoru. Po skompletowaniu wszystkich wymaganych prawem dokumentów, składa do Powia- towego Inspektora Nadzoru Budowlanego zgłoszenie o zamiarze rozpoczęcia budowy. Na tej podstawie może rozpocząć budowę planowanej inwestycji. W zależności od wielkości inwestycji oraz stopnia złożoności budyn- ków, budowli oraz zakresu inwestycyjnego (np. przebu- dowa układu komunikacyjnego, budowa sieci i przyłączy do budynków) trwa ona zwykle od 18 do 24 miesięcy. Sprzedaż mieszkań rozpoczyna się zwykle w momencie, kiedy budowa osiąga parter budynku (budynek „wycho- dzi z ziemi”). z

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz