SUKCES PO POZNAŃSKU 9/2021

| WRZESIEŃ 2021 GŁOS BIZNESU/PRAWO | 51 „PROSTO O PRAWIE” – CYKL 12 FELIETONÓW PRAWNYCH O TYM CO TRUDNE ACZ WAŻNE, PRZYGOTOWANYCH PRZEZ PRAWNIKÓW. Szanowni Państwo, jest nam niezwykle miło zaprezentować powyższy artykuł. Przez najbliższy rok, wraz z zespołem kancelarii SMM LEGAL, będziemy prezentowali Państwu najistotniejsze zagadnienia dotyczące prawa i wyzwań, jakie prawo i współczesna rzeczywistość stawia przed przedsiębiorcami. Naszą dewizą jest mówić prosto o rzeczach skomplikowanych. W przypadku pytań zachęcamy Państwa do kontaktu. Autorzy są ekspertami w jednej z największych polskich kancelarii SMM LEGAL Maciak Mataczyński Czech Sikorski sp.j. www.smmlegal.pl GŁÓWNYM CELEM JEST OSIĄGNIĘCIE W UNII EUROPEJSKIEJ W 2050 ROKU NEUTRALNOŚCI KLIMATYCZNEJ, CZYLI ZEROWEJ PRODUKCJI GAZÓW CIEPLARNIANYCH NETTO, DZIĘKI OGRANICZENIOM EMISJI I ZWIĘKSZENIU ICH ABSORBCJI ła na nie stwierdzeniem, że zmiany – wzrost zagrożenia klimatycznego i rozwój technologii – i tak się dzieją, nie- zależnie od jej działań. Program „Fit 55” jest tylko próbą wzmocnienia pozytywnych trendów i osłabienia nega- tywnych. Co warto odnotować jako nowość względem dotychczasowej praktyki Unii Europejskiej, Komisarze w czasie prezentacji wyraźnie podkreślali konieczność zmiany podejścia jednostkowego ludzi i przedsiębiorców. MARCHEWKA… Komunikacja dotycząca zmian legislacyjnych została zorganizowana wokół dwóch przemyślanych zabiegów. Po pierwsze, podkreślano jej długofalowość (kto będzie pamiętał w 2035 roku, że zakaz sprzedaży nowych samo- chodów spalinowych zaproponowano w 2021 roku?). Po drugie, silnie podkreślano narzędzia osłonowe dla całych grup i sektorów, eksponując przysłowiową „marchewkę”. Jednym z głównych mechanizmów osłonowych jest stworzenie nowego narzędzia finansowego zwanego Społecznym Funduszem Klimatycznym. Do 2032 roku ma on zapewnić ponad 72 miliardów euro na „wsparcie obywateli Unii najbardziej dotkniętych lub zagrożonych ubóstwem energetycznym lub ubóstwem w zakresie mobilności”. Środki te mają być przeznaczone m.in. na renowacje i zwiększenie efektywności energetycznej budynków i pochodzić ze zmienionego systemu handlu uprawnieniami do emisji. Drugim ważnym narzędziem jest przeznaczenie środ- ków finansowych z programów Unii na wsparcie działań służących realizacji Europejskiego Zielonego Ładu. To aż 35% programu Horyzont Europa, 37% właśnie zatwier- dzanych Krajowych Programów Odbudowy oraz 30% pozostałych programów wieloletnich Unii Europejskiej w obecnej perspektywie 2021–2027. Ostatnia z kluczowych zmian to mechanizm CBAM (dostosowania cen na granicach z uwzględnieniem emisji gazów cieplarnianych) stanowiący swoisty „podatek eko- logiczny”. Ma on wyrównywać szanse przedsiębiorców europejskich i ich konkurentów spoza Unii niepodlega- jących regulacjom UE, ale – co niewątpliwe – wpłynie na ceny dóbr importowanych spoza UE. Cytując Komisję: „CBAM będzie stopniowo wprowadzany przy jednocze- snym stopniowym wycofywaniu bezpłatnych uprawnień, dzięki czemu nowy system będzie stanowił silniejszą zachętę dla unijnego i zagranicznego przemysłu do wpro- wadzania innowacji i ograniczania emisji”. … I KIJ Dużo istotniejsze są planowane ograniczenia. Pierwszym z tych kluczowych jest przywołana zapowiedź stopnio- wego ograniczenia bezpłatnych uprawnień do emisji. Drugim – rozbudowanie systemu handlu emisjami po- przez włączenie do niego w najbliższych latach transpor- tu morskiego, lotniczego i drogowego oraz budynków. W tych sektorach będą za to odpowiedzialni przedsię- biorcy, co pewnie znajdzie odzwierciedlenie w cenach detalicznych. Trzecią istotną sprawą jest planowana zmiana mini- malnych stawek opodatkowania energii. Premiuje ona energię „zieloną” i zwiększa obciążenia energii z paliw kopalnych (np. w przypadku gazu naturalnego na potrze- by grzewcze i produkcji energii elektrycznej z 0,15/0,3 EUR/ GJ przez 0,6 EUR/GJ w 2023 r. docelowo do 0,9 EUR/ GJ w roku 2033). ŚWIADOMOŚĆ Cytując jednego z komentatorów – zaskakujące jest zaskoczenie dawno komunikowanymi planami. Warto mieć ich świadomość, zarówno jako przedsiębiorca, jak i konsument. z

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz