SUKCES PO POZNAŃSKU 9/2022

36 | | WRZESIEŃ 2022 popularna na całym świecie. Kultowym komentatorem na- szych czasów stał się tajemniczy artysta z Bristolu – Banksy. Murale jego autorstwa dotyczą aktualnych problemów polityczno-społecznych, kpią z kultury masowej, obnażają głupotę władz i instytucji rządowych. W Polsce murale zyskały niezwykłą popularność w czasach PRL-u jako reklamy dla przedsiębiorstw, fa- bryk i instytucji państwowych. Natomiast władza wy- korzystywała je nierzadko, by wzmacniać robotniczy etos i ducha współpracy. W latach 90. murale zostały zastąpione reklamami wielkoformatowymi i powoli za- częły znikać z przestrzeni miejskiej. Sztuka street artu odrodziła się kilkanaście lat temu z wielkim rozmachem. Dzisiaj polski street art jest rozpoznawalny na całym świecie, głośno jest m.in. o Etam Cru, M-City czy Natalii Rak. Władze miasta szybko dostrzegły korzyści z murali. Chętnie zapewniają przestrzeń wystawienniczą dla wiel- koformatowych realizacji, by następnie powstałe mala- tury wykorzystywać do promocji miasta. Podobnie street art postrzegają deweloperzy, chcąc za pomocą tematycznych murali nadać ton swoim inwesty- cjom, wyróżnić się na tle konkurencji. Trend umieszcza- nia wielkoformatowych obrazów na nowych budynkach umacnia się z korzyścią dla wszystkich: artyści dzielą się swoim talentem, wspólnoty mieszkaniowe stają się roz- poznawalne, a nabywcy chcą mieszkań w pięknym, arty- stycznym otoczeniu. Przestrzeń Poznania również jest płótnem dla twórców murali, jak i kartą zapisaną poetyckimi frazami wielkich poetów. Zainteresowanie taką sztuką było na tyle duże, że powstała cyklicznie uaktualniana mapa murali, graf- fiti, neonów i typografii Poznania, wskazująca miejsca, w których można obcować ze sztuką street artu. Przy ul. Marcinkowskiego 26 można na przykład podziwiać mural wzorowany na jednej z pocztówek niezwykłego fotografa z początku XX wieku – Romana Ulatowskiego, na Śródce – rozpoznawalny poza granicami kraju mural „Opowieść śródecka z trębaczem na dachu i kotem w tle”, przy Al. Niepodległości 4 – mural poświęcony Stanisławowi Ba- rańczakowi, czy na os. Armii Krajowej 70-76 – Krystynie Feldman. Poznańskie kamienice na Łazarzu, Starym Mie- ści zdobią z kolei wiersze Wisławy Szymborskiej, Krystyny Miłobędzkiej, Zbigniewa Herberta, Tadeusza Różewicza i Stanisława Barańczaka. Dla Nickel Development pomoc we wprowadzeniu sztuki w tkankę miejską była naturalnym działaniem, formą ak- tywności, którą wybierał już wielokrotnie. Artysta, którego praca przybrała formę przywołanego już muralu na po- znańskiej Śródce, także nie pojawił się przypadkiem. Artur Smoła – malarz czerpiący inspiracje z popkultury i folku, odwołujący się do grafiki i plakatu, stworzył magnetyczny styl charakteryzujący się intensywnymi barwami i geome- tryzacją postaci. Pierwotne dzieło dało początek serii prac artysty, z których każda dotyczyła jednego z trzech najwięk- szych huraganów w historii. Za zgodą twórcy oraz miej- skiego konserwatora zabytków dziełu nadano kolorystykę barw ukraińskich, co dodatkowo wzmocniło przekaz, że sztuka manifestuje się sama, jest jednocześnie uniwersalna i funkcjonuje „tu i teraz”. Współpraca dewelopera z Fundacją Promocji Sztuki Współczesnej Vinci Art Gallery nie zaczęła się jednak od współtworzenia murala. Wcześniej Nickel Development był partnerem kilku wystaw w galerii, m.in. „Kobiety”, „Okruchy malarstwa, światło, cień” Grzegorza Ratajczyka czy Oskara Zięty „Matt is the new shine”. Współpraca przy tej ostatniej miała szczególny wymiar, gdyż w jednej z inwestycji – Willach Wodziczki – części wspólne zdobi praca artysty – wykonane z polerowanej na wysoki połysk stali lustro Rondo, które dzięki swoim unikatowym wypu- TWÓJ DOM Mural to rodzaj obrazu powstającego bezpośrednio na ścianie, znany już w prehistorii

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz