SUKCES PO POZNAŃSKU 9/2022

64 | | WRZESIEŃ 2022 Z SUKCESEM TRZEBA CZUĆ! STARE TRAMWAJE Mówi, że tramwaje mają duszę, dlatego w wolnej chwili wsiada za stery historycznego wagonu i wozi ludzi po Poznaniu. Uwielbia słuchać podróżnych, ciągle w biegu, marzy o tym, by jazda komunikacją miejską nie była koniecznością, ale codziennym środkiem transportu. Wpracy stawia na relacje, bo nie da się zbudować takiej firmy bez ludzi, od których wiele zależy. Krzysztof Dostatni , prezes zarząduMPK Poznań, który jest zatrudniony w spółce od 2001 roku, ma wiele zawodowych marzeń, w tym to związane z odbudową starego tramwaju z PeWuKi, który woził poznaniaków 40 lat. A ja trzymam kciuki, żeby to się udało! ROZMAWIA: JOANNA MAŁECKA | ZDJĘCIE: SŁAWOMIR BRANDT Jak to jest być prezesem jednej z najważniejszych miejskich spółek? Krzysztof Dostatni: Komunikacja to jedno z najważ- niejszych zadań miasta. Poruszanie się w tym świecie wymaga wiedzy po pierwsze związanej z topografią Poznania, po drugie z uwarunkowaniami i ogranicze- niami funkcjonowania komunikacji zbiorowej – za- równo części autobusowej, jak i tramwajowej. Czasy zmieniają się bardzo dynamicznie. Pandemia i wojna w Ukrainie nie ułatwiają funkcjonowania takich spółek jak my, ponieważ nie jesteśmy nastawieni na generowanie zysków, a bardziej na usługi. Trzeba mie- rzyć się z tymi środkami, które mamy i wydatkować je w taki sposób, aby usługi przewozowe były na jak najwyższym poziomie. Zdaję sobie sprawę z tego, że oczekiwania pasażerów rosną – dzisiaj już trudno so- bie wyobrazić jazdę pojazdem bez klimatyzacji. Mam świadomość tego, że trzeba sprostać kolejnym wyma- ganiom ludzi, pomimo ograniczonych możliwości fi- nansowych. Dodam tylko, że bez dotacji unijnych nie byłoby tych wszystkich inwestycji w nowoczesny ta- bor i pewnie wciąż jeździlibyśmy starymi pojazdami. Czyli codziennie nowe wyzwania. Każdy dzień przynosi coś nowego. To wszystko spra- wia, że ilość tematów i zadań jest ogromna. Dlatego pracując na tym stanowisku, trzeba mieć wiedzę, trzeba umieć pracować z ludźmi i nawiązywać rela- cje. W MPK nic nie zrobi się w pojedynkę. Wszystkie sukcesy i zadowolenie pasażerów to zasługa całego ze- społu, z którego jestem szalenie dumny. W końcu to te relacje powodują, że pomimo trudnych warunków przychodzenie do pracy daje satysfakcję. W końcu w pracy spędzamy większość swojego życia. Dokładnie. Poza tym, jako spółka komunalna, nie je- steśmy na rynku pracy atrakcyjnym pracodawcą, bo nie jesteśmy w stanie konkurować z dużymi firmami prywatnymi czy korporacjami. Dlatego część ludzi, którzy tu pracują, to pasjonaci komunikacji miejskiej. Poza tym u nas naprawdę jest fajna atmosfera i ludzie lubią swoją pracę. Wspomniał Pan o pasjonatach, a Pan przecież też do nich należy, prawda? Oj tak, od dziecka pasjonowały mnie tramwaje. Inte- resowałem się transportem, zjeździłem trochę świata, wielokrotnie podczas wycieczek zwiedzałem przed- siębiorstwa komunikacji miejskiej, podpatrywałem

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz