SUKCES PO POZNAŃSKU 9/2024

| WRZESIEŃ 2024 GŁOS BIZNESU | 45 ROZJAŚNIAJĄ PRAWO ZAINTERESOWANIE I WSPARCIE Już na samym początku adwokaci zauważyli duże zainteresowanie ze strony nauczycieli i dyrektorów szkół. Jak zauważyła jedna z uczestniczek: „na zajęciach jeden nauczyciel wdał się w dyskusję przy kazusie dotyczącym hejtu, ale ostatecznie przyznał mi rację”. Z kolei przy zadaniu, w którym uczniowie zostali poproszeni o znalezienie komentarza, stanowiącego hejt, aż trzy osoby przeczytały komentarze pod swoimi zdjęciami na Instagramie – wszystkie podpadałyby pod któryś z przepisów kodeksu karnego. – Aż mi się włos na głowie zjeżył… – wspomina adw. Olga Łączkowska-Majda, prowadząca zajęcia w szkołach. REAKCJE UCZNIÓW Reakcje uczniów były różnorodne, często bardzo emocjonalne. Podczas jednego ze spotkań chłopak nagle wybiegł z sali, zapłakany udał się do nauczycielki, a później do pedagoga. Okazało się, że od kilku miesięcy był stalkowany i dopiero dzięki spotkaniu z adwokatem odważył się o tym powiedzieć. W innej szkole uczniowie zaczęli przynosić przykłady hejtu z własnych doświadczeń, co pokazało, jak powszechny i osobisty jest to problem. – Po zajęciach zgłaszała się też indywidualnie młodzież z problemami – i to takimi dla prokuratora. W wielu przypadkach okazało się, że niezbędne było wsparcie psychologów. Po spotkaniach często zgłaszali się uczniowie z problemami wymagającymi interwencji prokuratora, jak nękanie czy znęcanie się. – W niektórych szkołach problemy te były szczególnie nasilone – wspomina adwokat Agnieszka Grzegorczyk. – Spotkanie odbyło się na prośbę pedagoga i dyrektora szkoły, którzy byli przejęci treściami wynikającymi ze spotkań z młodzieżą. Jedna z adwokatek mówiła, że po spotkaniu ustawiła się kolejka dzieci, które bały się zadawać pytania na forum klasowym. Usłyszałam o nękaniu, znęcaniu się ojca, gwałcie. Wszystko zostało później omówione ze szkolnym psychologiem, który będzie działał dalej – dodaje. – Te sytuacje pokazują skalę problemu, ale też unaoczniają potrzebę ustawicznej edukacji prawnej młodzieży – zauważa dziekan Okręgowej Rady Adwokackiej w Poznaniu, adw. Tomasz Jachowicz. WNIOSKI I PLANY NA PRZYSZŁOŚĆ – Uważam, że dyskusja, która się wywiązała, to nic innego jak jeden ogromny wykrzyknik, że ta akcja jest potrzebna – mówi adw. Piotr Ruszkiewicz. – Poruszyliśmy ziemię! Również dyrekcje szkół i rodzice wykazywali duże zainteresowanie kolejnymi spotkaniami i prelekcjami. Niektórzy nauczyciele i dyrektorzy szkół prosili o organizowanie takich spotkań regularnie. Problem jest ogromny i przerażający. Nauczyciele biorący udział w spotkaniach byli bardzo zaangażowani i chwalili idee akcji... Prosili o więcej.... – wspominają adwokaci. Według adw. Idy Filoniuk-Krajewskiej szkoły coraz częściej mają inicjatywę, ale nadal brakuje im pieniędzy na odpłatną pomoc. Biorąca udział w spotkaniach adw. Anna Zbierska dodała, że po lekcji dziewczyny podeszły do niej po wsparcie. Najbardziej przerażające w licznych zgłoszeniach było to, że w wielu przypadkach chodziło o zachowania dzieci wobec dzieci. W trakcie akcji wyłoniła się potrzeba przeprowadzenia podobnych szkoleń dla policjantów i prokuratorów. ZACHĘTA DO UDZIAŁU Edukacja prawna jest niezbędna w budowaniu świadomego i odpowiedzialnego społeczeństwa, a działania takie jak te, realizowane przez adwokatów, są kluczowym elementem tego procesu. – Szkoły, które jeszcze nie uczestniczyły w tych programach, zapraszamy do zgłaszania się do kolejnych edycji – mówi adw. Małgorzata Krzyżowska. – Okręgowa Rada Adwokacka w Poznaniu w pierwszych krokach zawiadamia o akcji Kuratorium, dzięki czemu informacja dociera do wszystkich szkół w całej Wielkopolsce w tym samym terminie. Dzięki współpracy z adwokatami, uczniowie mogą zyskać nieocenioną wiedzę, która pomoże im bezpiecznie poruszać się w świecie pełnym wyzwań prawnych. z

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz