| WRZESIEŃ 2024 ZDROWIE I URODA | 57 Stworzył wyjątkowe miejsce dla dzieci z autyzmem i z innymi wyzwaniami rozwojowymi. Przedszkola i szkoły, których jest pomysłodawcą, gwarantują kompleksowe wsparcie dzieciom będącym w spektrum zarówno pod kątem zdrowotnym, jak i edukacyjnym. Wiedząc, że każde dziecko jest inne i ma inne potrzeby, znalazł sposób, by zapewnić im równy start w przyszłość. O tym, jak wieloaspektowe oddziaływanie terapeutyczne i nauka wzmacniają kompetencje dzieci z autyzmem, rozmawiamy z doktorem Mateuszem Romanowskim, założycielem szkół i przedszkoli „Równy Start”. ROZMAWIA: KAROLINA MICHALAK | ZDJĘCIE: AGATA JESSE OBIEKTYWNIE Rehabilitacja dzieci i dorosłych, opieka okołoporodowa, medycyna rodzinna, ale także szkoły i przedszkola znajdują się w ofercie WCF Zdrowie, Medycyna, Edukacja. Opowiedz o Waszej działalności medycznej i edukacyjnej. Mateusz Romanowski: Zajmujemy się kompleksową rehabilitacją, a z naszych usług może korzystać każdy, niezależnie od wieku. W naszych placówkach edukacyjnych, przedszkolach i szkołach „Równy Start”, pracujemy nad tym, żeby każda osoba z autyzmem i specjalnymi wyzwaniami rozwojowymi miała większe szanse. Leczenie, usprawnianie i edukacja najmłodszych to jeden z naszych najważniejszych celów. Cały zespół WCF wie i rozumie, że każda osoba jest inna i może mieć różne problemy i potrzeby. Dla mnie najważniejszą wartością WCF jest zespół i każdy ze specjalistów osobno. To oni zajmują się naszymi podopiecznymi, prowadzą rehabilitację i naukę. Jest jeszcze jedna ważna rzecz. Otoczenie, w którym odbywa się edukacja. Wszystkie budynki i pomieszczenia naszych palcówek zostały zaprojektowane, dostosowane i wykonane tak, żeby były przyjazne dla dzieci z autyzmem i innymi wyzwaniami rozwojowymi. Co to znaczy, że musieliście dostosować lokale do Waszych potrzeb? Placówki oświatowe dla osób z niepełnosprawnościami muszą spełnić szereg warunków. To regulują przepisy. Ale nawet gdyby ich nie było, to i tak nasze placówki byłyby dostosowane, bo rozumiemy, jakie potrzeby mają osoby, które wspieramy i widzimy, że to działa. Podjazd dla wózków inwalidzkich czy odpowiedni rozstaw drzwi wydają się oczywiste i większość z nas wie, że to jest potrzebne w przestrzeni publicznej. Ale to nie wszystko. Dbamy o odpowiedni dobór kolorów, tak aby w żaden sposób nie rozpraszały uwagi i nie wzmagały negatywnych emocji u dzieci. Wybieramy materiały, z których są wykonane meble i pomoce dydaktyczne tak, żeby były przyjazne. Wszystkie sale są dostosowane pod kątem sensorycznym, tak aby zapewniały dobre doświadczenia, angażowały wszystkie zmysły i sprzyjały aktywnemu uczeniu się i właściwej rehabilitacji. Opowiedz o tym, jakie terapie prowadzicie dla podopiecznych? W tych placówkach nasz zespół prowadzi rehabilitację dzieci, na którą składają się m.in. fizjoterapia obejmująca kinezyterapię, czyli leczenie ruchem, integracja sensoryczna, logopedia, neurologopedia, trening umiejętności społecznych, trening regulacji emocji, terapia ręki czy pomoc psychologiczna. Posługujemy się takimi metodami, jak m.in. PNF, NDT Bobath, czyli technikami neurorehabilitacyjnymi, które angażują pacjenta w proces terapii. Te metody oddziałują na układ nerwowy, żeby lepiej go zregenerować, Posługujemy się takimi metodami, jak m.in. PNF, NDT Bobath, czyli technikami neurorehabilitacyjnymi, które angażują pacjenta w proces terapii. Te metody oddziałują na układ nerwowy, żeby lepiej go zregenerować, wykorzystują plastyczność mózgu. To holistyczne działanie, w którym ważne jest i ciało, i umysł | MATERIAŁ PROMOCYJNY
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz