| WRZESIEŃ 2025 Z KULTURĄ | 77 KULTOWY PRZEBÓJ KINOWY Większość od razu kojarzy tytuł z jednym z najsłynniejszych musicali filmowych z 1972 roku w reżyserii Boba Fosse, z Lizą Minnelli i Michaelem Yorkiem w rolach głównych. Film stał się głośny nie tylko z powodu świetnych ról gwiazd, ale również z powodu ścieżki dźwiękowej. Wiele utworów muzycznych stało się przebojami, które słuchane są do dzisiaj. Obraz został wyróżniony ośmioma statuetkami Oscara za: reżyserię, najlepszą pierwszoplanową rolę żeńską, najlepszą drugoplanową rolę męską, zdjęcia, scenografię, muzykę, montaż i dźwięk. Szybko stał się kultowy i mimo upływu lat nadal oglądany jest chętnie przez widzów. Film jednak różni się mocno od przedstawienia musicalowego. INSPIRACJA Z BROADWAYU Premiera „Cabaretu” miała miejsce na Broadwayu w listopadzie 1966 roku. Libretto – na podstawie sztuki „I Am a Camera” Johna Van Drutena i powieści „Pożegnanie z Berlinem” Christophera Isherwooda – napisał Joe Masteroff, autorem muzyki jest John Kander, a piosenek – Fred Ebb. W krótkim czasie „Cabaret” stał się jednym z najpopularniejszych musicali na Broadwayu, zagrany został ponad 1100 razy, zdobył osiem nagród Tony i stał się inspiracją dla wielu produkcji na całym świecie. Polska prapremiera „Cabaretu” odbyła się 26 czerwca 1992 r. w ówczesnej Operetce Wrocławskiej (dziś to Teatr Muzyczny Capitol). Reżyserował Jan Szurmiej. Rolę Clifforda Bradshawa zagrał wtedy Jacek Bończyk. PORYWAJĄCY I PRZEŁOMOWY „Cabaret” to „jeden z musicali wszech czasów, porywający i przełomowy (…) Musical dla dorosłych, «ociekający dekadencją» na tyle, na ile było to możliwe w 1966 roku na scenie. W znakomitej ekranizacji z 1972 roku pozwolono sobie na znacznie więcej…” – tak pisze Daniel Wyszogrodzki w encyklopedycznym dziele „Ale musicale!”. To będzie muzyczne i teatralne wydarzenie sezonu. Premiera musicalu „Cabaret” w Teatrze Muzycznym w Poznaniu zapowiada się intrygująco i fascynująco. Kultowy, ikoniczny, niezmiennie zachwycający i poruszający widzów na całym świecie musical przyciągnie do teatru tłumy widzów w różnym wieku. Witamy w Berlinie – odpręż się, zrzuć gorset, bądź sobą! – słyszymy w musicalu, a my możemy zaśpiewać „Witamy w Poznaniu w Teatrze Muzycznym – odprężcie się, zrzućcie gorset, bądźcie sobą i zobaczcie świetny spektakl!”. TEKST: ELŻBIETA PODOLSKA | ZDJĘCIA: TEATR MUZYCZNY W POZNANIU Spektakl jest łowcą nagród. Został uhonorowany m.in. ośmioma Tony Award 1967 (najlepszy musical, najlepsze piosenki, aktor drugoplanowy, aktorka drugoplanowa, reżyseria, choreografia, scenografia i kostiumy). W roku 1998 przyznano Tony Award za najlepszy revival, dla aktora, aktorki i aktora drugoplanowego. Poza tym londyńskie revivale nagrodzono prestiżowymi Olivier Award: w 1994 r. dla najlepszej aktorki drugoplanowej oraz – w 2006 roku – dla aktorki drugoplanowej i za choreografię. BERLIN I DEKADENCJA W dekadenckim Berlinie początku lat 30. XX wieku prawdziwe życie toczy się w mrocznych podziemiach klubu Kit Kat: „Willkommen, bienvenue, welcome!... Proszę zostawić troski na zewnątrz! Życie was rozczarowało? Tym gorzej dla życia! Tu – życie jest piękne… i dziewczyny są piękne… nawet orkiestra jest piękna!” – Mistrz Ceremonii, ponury wodzirej w tym podrzędnym przybytku sztuki i wolnej miłości, kusi obietnicą fantastycznych doznań każdego, kto ich desperacko poszukuje. To w tym berlińskim klubie Sally Bowles – brytyjska aktorka i tancerka kabaretowa, diwa i primadonna sceny, spotyka po raz pierwszy Cliffa Bradshawa – amerykańskiego pisarza, który podróżuje po świecie, szukając inspiracji do swojej najnowszej książki. Losy ich miłości poznajemy na tle burzliwej historii Berlina u schyłku Republiki Weimarskiej. W momencie, kiedy nad wolne, kosmopolityczne dotąd miasto – a z czasem nad całą Europę – nadciąga widmo nazizmu. Nieuchronny, okrutny finał tej historii znamy wszyscy. Tymczasem w klubie Kit Kat światła nie gasną, orkiestra gra, a dziewczyny tańczą… Sąsiedzi i znajomi Sally i Cliffa stanowią barwną mozaikę społeczeństwa przedwojennego Berlina: prostytutki, osoby o różnych orientacjach seksualnych, żydowski właściciel sklepu z owocami, który zakochuje się w Niemce i aktywny członek rosnącej w siłę partii NSDAP. Ich losy krzyżują się i przeplatają, choć pochodzą z tak skrajnie różnych światów.
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz