SUKCES PO POZNAŃSKU 9/2025

| WRZESIEŃ 2025 78 | Z KULTURĄ ŚWIETNY TEAM Autorem polskiego przekładu libretta jest Kazimierz Piotrowski, a piosenki przetłumaczył znakomity tekściarz i poeta, Wojciech Młynarski. Poznański „Cabaret” wyreżyseruje Łukasz Brzeziński, dyrektor artystyczny Teatru Muzycznego w Poznaniu. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Jakub Czerski. Za kierownictwo wokalne odpowiada Paweł Orłowski. Choreografię tworzy Krystyna „Lama” Szydłowska, scenografię Mariusz Napierała, a kostiumy Anna Chadaj. Światła wyreżyseruje Katarzyna Łuszczyk, a dźwięk: Tomasz Zajma. ŚWIEŻE SPOJRZENIE NA „CABARET” Czy i czym poznańska premiera różnić się będzie od tej na Broadwayu lub w innych polskich teatrach? Łukasz Brzeziński – reżyser spektaklu Zarówno mi, jak i kierownikowi muzycznemu oraz choreografce zależało na świeżym spojrzeniu na „Cabaret” – musical, który wielu widzom jest dobrze znany nie tylko z filmu, ale również z licznych inscenizacji w innych teatrach. Wspólnie wypracowaliśmy spójną wizję tego spektaklu, którą konsekwentnie realizujemy. O tym, czy nasza interpretacja znajdzie uznanie publiczności, przekonamy się po premierze. Jakub Czerski – kierownik muzyczny spektaklu Z pewnością będzie to premiera wyjątkowa i poznański „Cabaret” będzie przeżyciem innym od tego, co można zobaczyć w innych teatrach. Wersja „Cabaretu”, którą będzie można u nas zobaczyć, to odmienna wersja od tego, co współcześnie wystawiane jest na Broadwayu. Różnic jest wiele, ale najważniejsza z nich przejawia się w charakterze historii. Punkt ciężkości w naszym „Cabarecie” przesuwa się z historii jednostki na historię całego przekroju społeczeństwa. Mogę również zdradzić, że kilka utworów będzie można usłyszeć w zupełnie nowej odsłonie, w jakiej nigdzie indziej się one nie pojawiły. 59 LAT NA TOPIE Co takiego ma w sobie „Cabaret”, że po tylu latach nadal fascynuje artystów i widzów na całym świecie? – „Cabaret” fascynuje nas przede wszystkim pod względem aktorskim – mówi Łukasz Brzeziński. – Wymaga od wykonawców nie tylko doskonałych umiejętności wokalnych i tanecznych, ale przede wszystkim zaangażowania w kreowanie postaci. Praca z artystami Teatru Muzycznego jest dla nas inspiracją i wyzwaniem, które pozwala wydobyć pełnię potencjału z tego kultowego dzieła. – Każda rola jest tutaj niezwykle zniuansowana i wielowymiarowa – zarówno pod kątem wewnętrznych konfliktów, jak i spektrum emocji, które trzeba przeżyć i pokazać, czasami w sposób introwertyczny i nieoczywisty – odpowiada Jakub Czerski. – To, co jest dla nas wartością nadrzędną, to autentyczność. LATA MIJAJĄ, A „CABARET” NADAL JEST AKTUALNY – Tematyka „Cabaretu” jest niezwykle uniwersalna – dodaje reżyser Łukasz Brzeziński. – Z mojego punktu widzenia musical ten doskonale wpisuje się w kontekst współczesnych problemów, co daje nam możliwość nadania mu aktualnego wymiaru. – Przede wszystkim to historia bardzo aktualna – mówi kierownik muzyczny Jakub Czerski. – Nasza wersja „Cabaretu” to nie tylko historia danego bohatera z tłem historycznym – to żyjący swoim życiem świat – przekrój przez różne oblicza społeczeństwa i różne historie, które spla-

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz