SUKCES PO POZNAŃSKU 10/2021

| październik 2021 informacji, gdy prezentowałem im infografikę mniej przyjazną poznawczo. Większość czasu z trzech minut, jakie mieli na zrozumienie treści, tracili na próbę poukładania sobie wiadomości. Psychologicznie nazywamy to zjawiskiem obciążenia poznawczego. Dobrzy projektanci graficzni wysiłek ten powinni zredukować. Jakie znaczenie mają Pańskie badania? Walczę o pewną ergonomię wizualną, rozumianą jako czytelne instrukcje, przejrzyste strony podręczników, użyteczne serwisy informacyjne czy ciekawe, dające do myślenia ekspozycje w muzeach. Dizajn tworzy emocje i postawy. Uważam, że największą porażką jest to, że Tomek czy Angelika spoglądając np. na grafikę ilustrującą zjawisko wielkiej oceanicznej plamy śmieci powiedzą, że to nudne. I dalej – stwierdzą, że nigdy nie zajęliby się podję- ciem tak ważnego tematu ekologicznego. Spójrzmy na to tak, że pewne przedmioty kochamy, a pewne nienawidzimy. Ten sam emocjonalny stosunek mamy do wizualizacji danych, grafik informacyjnych, stron broszur, schematów czy systemu informacyjnego w budyn- kach użyteczności publicznej. Jak możemy rozwijać te umiejętności? Na poziomie małego dziecka zadanie może wyglądać tak: powiedz dziecku: zaprojektuj czytelny plakat pt. „zginął mój kot”. To pierwsza ważna lekcja dizajnu – czytelności przekazu. Jeżeli zmrużysz oczy i spojrzysz trochę niewy- raźnie na takie ogłoszenie, to powinieneś od razu wyłapać jedną, najważniejszą informację. Niestety, takich rzeczy nie uczy się jeszcze w szkołach i dlatego sporo naszych ulic, szyldów, billboardów wygląda jak wygląda. Czyli chaos, natłok informacji, brzydota. A skąd pomysł na powstanie książki? Zajmuję się kompetencjami wizualnymi. Anglosasi nazywają to visual literacy – umiejętność kodowania i dekodowania przekazów wizualnych. I tak dotarłem do czegoś, co nazwałem czytaniem informacyjnym. Odróżniłem je od czytania dla przyjemności, które uprawiamy w fotelu, pod kocem, przy kominku. Owo czytanie informacyjne praktykujemy na co dzień: przeszukujemy strony internetowe w celu zdobycia informacji, przeglądamy broszury, próbując nauczyć się czegoś, patrzymy na tablice w przykładowym ZUSie, by trafić do odpowiedniego pokoju. To takie czytanie typu uczenie się. To coś innego niż obcowanie z tekstem ulubionego pisarza. Wokół nas czytania informacyjnego jest dużo, a będzie jeszcze więcej. Hydrant informacyjny rozkręca się na pełną moc. Problem w tym, że chcielibyśmy skorzystać z niego i napić się wody jedynie z małego kubeczka. Owym kubeczkiem może być jeszcze lepszy graphic design. ❚ Stanowisko badawcze do okulografii (eyetrackingu). proces uwagi wzrokowej jest porównywalny do latarni, która oświetla to, co aktualnie zajmuje umysł odbiorcy. 60 | Z sukcesm Dzieło Fritza Kahna, ilustracja-metafora procesów zachodzących w ciele człowieka, jako maszyny. Na początku XX wieku wizualna narracja w czasopismach, broszurach, plakatach była najbardziej skutecznym sposobem dotarcia do szerokiej publiczności.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz