SUKCES PO POZNAŃSKU - 11/2020

sukces po poznańsku | LISTOPAD 2020 jego bezpieczeństwo w ruchu kolejowym oraz poprawi komfort podróżowania. Zmniejszy natomiast awaryjność taboru oraz koszty transportu pojazdów spalinowych na przeglądy i naprawy. Dla spółki to priorytetowe aspekty, wmyśl naszego hasła: Wielkopolskie łączą Wielkopolskę. Obecnie Koleje Wielkopolskie wykonują działalność utrzymaniową w trzech Punktach Utrzymania Taboru zlokalizowanych w Zbąszynku, Poznaniu oraz Lesznie. Przedmiotem projektu było wybudowanie i wyposa- żenie kolejnego, czwartego Punktu Utrzymania Taboru Spalinowego. Punkt w Wągrowcu będzie przeznaczony do obsługi spalinowych dwuczłonowych i trzyczłono- wych zespołów trakcyjnych. Działalność PUT obejmie usuwanie mniejszych awarii i uszkodzeń taboru, mycie zewnętrzne w myjni stacjonarnej, sprzątanie wnętrza pojazdu, oczyszczanie i uzdatnianie wody w obiegu zamkniętym używanej do mycia oraz neutralizowanie środków chemicznych używanych do mycia. Jaki jest zakres projektu i co powstanie w trakcie jego realizacji? WW: Zakres projektu obejmuje utworzenie infrastruk- tury niezbędnej do wykonywania przedstawionych wcze- śniej czynności. Na infrastrukturę tę składają się: a) hala przeglądów – dwutorowa, czterostanowiskowa; o długości 108 m i szerokości 16 m, b) hala postojowa – czterotorowa, ośmiostanowiskowa; o długości 96 m i szerokości 20 m, c) instalacje technologiczne wewnętrzne i zewnętrzne, d) punkt tankowania pojazdów (stacja paliw), e) infrastruktura torowa i drogowa z instalacjami zewnętrznymi uzbrojenia terenu oraz przyłączenia do sieci: elektrycznej, teletechnicznej, wodociągowej i kanalizacyjnej. Koleje Wielkopolskie, posiadając wdrożony System Zarządzania Środowiskowego, w swych działaniach starają się działać w zgodzie z ochroną środowiska naturalnego. Jaki wpływ na projekt Natura 2000 ma realizacja PUT w Wągrowcu? WW: Najbliżej położonym, w stosunku do miejsca realizacji projektu, obszarem Natura 2000 jest Jezioro Kaliszańskie. Obszar ten jest oddalony od lokalizacji pro- jektu o ok. 7,7 km. Biorąc pod uwagę minimalny zakres oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a także znaczną odległość, można stwierdzić, że realizacja pro- jektu nie wywrze negatywnego wpływu na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, ani na pogorszenie integralności tego obszaru lub jego powiązań z innymi obszarami. Stanowisko takie potwierdził Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu. Spółka realizuje obecnie projekt zakupu nowych pojazdów. Jakie będą to pojazdy oraz kiedy będziemy mogli je zobaczyć na wielkopolskich torach? Marek Nitkowski, Wiceprezes Zarządu : Przetarg na zakup czterech spalinowych trójczłonowych jednostek został rozstrzygnięty przez nas w lipcu 2019 r. Zwyciężyła firma Newag z Nowego Sącza. Pojazdy te stanowić będą istotne uzupełnienie naszego taboru i będą obsługiwać połączenia głównie na liniach Poznań – Wągrowiec – Gołańcz oraz Poznań – Grodzisk Wlkp. – Wolsztyn. Nowe trójczłonowe pojazdy mogą pomieścić 160 pasaże- rów na miejscach stojących, 160 podróżnych siedzących na miejscach stałych i 10 podróżnych siedzących na miejscach rozkładanych. Prędkość eksploatacyjną okre- ślono na 120 km/h. W zasadzie pierwszy etap dostawy już się rozpoczął i dwa z czterech zakupionych pojazdów

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz