SUKCES PO POZNAŃSKU 11/2021
72 | Rodzinnie | LISTOPAD 2021 Czy dzieciństwo naszpikowane elektroniką ma wpływ na zmiany w mózgu dziecka i jego rozwój mowy? Najnowsze badania pokazują, że dziecko przed ukoń- czeniem drugiego roku życia w ogóle nie powinno mieć dostępu do wysokich technologii. Natomiast dziecko w wieku trzech do pięciu lat nie powinno spędzać przed monitorem więcej niż godzinę dziennie. O wpływie wysokich technologii na rozwój małego dziecka można by mówić dużo (aspekty społeczne, emocjonalne, rozwój fizyczny), ale skupiając się na rozwoju mowy – jeśli dziecko przez dużą część czasu ogląda zmieniające się obrazki na ekranie telewizora, tabletu lub komórki, przetwarza bodźce używając głównie prawej półkuli mó- zgu. Natomiast za rozwój języka mówionego i pisanego odpowiada lewa półkula. Tak więc nadmierna stymu- lacja prawej półkuli mózgu może spowolnić, a nawet zahamować rozwój lewej półkuli, powodując zaburzenia rozwoju mowy. Ponadto pamiętać należy o kwestii uzależnienia od wysokich technologii. Dzieje się to za sprawą dopaminy – hormonu przyjemności wydzielanego np. podczas grania w gry komputerowe. To właśnie ten hormon doprowadza do wytworzenia uzależnienia. Żeby uświadomić skalę pro- blemu: w przypadku niektórych diagnozowanych dzieci mających nadmierną styczność z wysokimi technologiami mówi się niekiedy o tzw. „autyzmie telewizyjnym”. Zachę- cam wszystkich rodziców do zagłębienia się w ten temat. Jest już wiele publikacji, książek omawiających wpływ ekranów na nasze mózgi. Warto mieć taką wiedzę, żeby świadomie zadbać o rozwój dzieci, zwłaszcza w tak bardzo skomputeryzowanych czasach. Ile może trwać terapia logopedyczna? Na to pytanie nie ma właściwej odpowiedzi. Wszystko za- leży od problemu z jakim zgłasza się pacjent (dziecko lub dorosły), od zasobów jego samego, jak i całej rodziny, od zaangażowania i systematyczności. Przy nieskomplikowa- nych zaburzeniach (np. prostych zaburzeniach artykulacji) terapia może trwać kilka lub kilkanaście tygodni, czasem parę miesięcy. Przy głębszych, złożonych problemach terapia trwa miesiącami, a nawet latami. Ile czasu dziennie powinniśmy poświęcać na ćwicze- nia z dzieckiem? I znowu – wszystko zależy od możliwości i gotowości dziecka lub dorosłego. Dla mnie jako terapeuty najważ- niejsza jest systematyczność. Lepiej poświęcić na ćwiczenia 15 minut dziennie niż godzinę raz w tygodniu. Z terapią jest jak z tworzeniem dobrych nawyków – potrzebujemy powtarzać daną rzecz wielokrotnie, aby nasz mózg stwo- rzył nowe połączenia, aby wytworzyć nowy schemat i go zautomatyzować. A dorośli? Kiedy potrzebują pracy z neurologopedą? Dorośli klienci neurologopedów to głównie osoby z cho- robami układu nerwowego. Będą to osoby po udarach
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz