SUKCES PO POZNAŃSKU 12/2020
sukces po poznańsku | GRUDZIEŃ 2020 89 M łody inżynier Nils Bohlin trafił do AB Volvo w 1958 roku. Uznał, że jego wynalazek musi dać się obsłużyć jedną ręką. Jego myślenie było nowatorskie, ponieważ ówczesne samochody, jeśli w ogóle miały pasy, to raczej dwupunktowe, przekładane przez brzuch. Większość kolizji drogowych boleśnie obnażała niedoskonałości tego rozwiązania. Prace postępowały szybko. W 1959 roku fabrykę opu- ścił seryjny model PV544 wyposażony w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Nie miały one jeszcze mechani- zmu bezwładnościowego, który by je automatycznie zwijał, ale w ówczesnym motoryzacyjnym świecie były czymś całkowicie nowym. Z pasów bezpieczeństwa ko- rzystali najczęściej kierowcy wyścigowi (i to nie zawsze). A tutaj w zwykłym, użytecznym samochodzie takie cudo. Stało się to, co zawsze się dzieje, gdy ludzie stykają się z czymś nowym… na Volvo spadła fala krytyki. Byłoby to oczywistą nieprawdą, gdyby napisać, że wszyscy krytykowali nowy pomysł. Ale był to silny i mocno słyszalny głos. Dzisiaj, po latach, Volvo przypo- mina krytyczne nagłówki gazet czy radiowe wypowiedzi ówczesnych autorytetów. Oto kilka z nich: „pasy bez- pieczeństwa to przerażająca idea”, „pasy bezpieczeństwa Ogranicznik prędkości Aby wysłać czytelny sygnał o tym, jak poważnie traktujemy niebezpieczeństwa związane z przekraczaniem prędkości, w 2020 roku we wszystkich naszych nowych samochodach ograniczyliśmy prędkość maksymalną do 180 km/h. Wzrost prędkości a śmiertelność Im większa prędkość, tym większe ryzyko zaistnienia wypadku i śmierci. Wraz ze wzrostem prędkości zwiększa się droga hamowania, wykonywanie manewrów staje się trudniejsze a na ludzkie ciało podczas zderzenia oddziałują większe siły. Wzrost średniej prędkości o 5% powoduje 20% szacunkowy wzrost liczby wypadków śmiertelnych. (Dane Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego) Nils Bohlin inżynier Volvo, wynalazca 3-punktowych pasów bezpieczeństwa
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz