SUKCES PO POZNAŃSKU 12/2021

WARTE POZNANIA | 31 | GRUDZIEŃ 2021 Dlaczego Szabat jest tak ważny w tradycji żydowskiej? AlicjaBromberger-Kobus: Szabat upamiętnia dzień, wktó- rym Stwórca odpoczął po stworzeniu świata. Nie jest to jed- nak typowy dzień odpoczynku, ale dzień, który wyróżnia się od pozostałych dni tygodnia. Tego dnia oddajemy się modlitwie, skupiamy na sferze duchowej i radujemy z tego, co mamy i z kim jesteśmy. Wyznacznikiem prawidłowego odbycia szabatu jest Oneg Szabat, co oznacza Radość. Jak celebrujecie Szabat? Czynności związane ze świętem zostały ściśle określone i zgodnie z żydowską tradycją, ale też chęcią i duchowąpotrze- bą celebrujemy ten czas wspólnie z członkami naszej lokalnej społeczności. Modlimy się i jemy razem, jak wielka rodzina. Szabat rozpoczyna się w piątek o zachodzie słońca i kończy w sobotę po zachodzie słońca hawdalą. Kobieta – gospody- ni – zapala świece osadzone w srebrnych lub mosiężnych szabaśnikach i błogosławi sobotę. Kolejno przechodzimy do synagogi, w której uczestniczymy w nabożeństwie. Ko- biety w obrządku ortodoksyjnym siadają oddzielnie. By nie rozpraszać mężczyzn w modlitwie, oddzielone są przegro- dami zwanymi mechicami. Modlitwę w języku hebrajskim odmawia mężczyzna zwrócony tyłem do wiernych. Następ- nie kontynuujemy szabatowy wieczór, który rozpoczyna się ceremoniałem odmówienia kiduszu – modlitwy nad winem błogosławiącej nadchodzący Szabat. Osoba prowadząca cere- moniał trzyma w ręku kielich z winem lub sokiem. Zgodnie z tradycją wino powinno być koszerne, słodkie i czerwone. Dzisiaj na przykład spożywaliśmy sok z winogron, który re- ligia judaistyczna również dopuszcza do spożycia, ponieważ w modlitwie pojawia się określenie owoców winorośli, jako symbol radości. Nimprzystąpimy do szabatowej kolacji, która jest nierozerwalnym elementem święta, musimy obmyć dło- nie. Udajemy się w tym celu do pomieszczenia, w którympo- lewa się dłoniewodą specjalnymdo tego celuprzygotowanym naczyniem z dwoma uszami. Rozpoczynamy od polewania prawej dłoni. Palce powinny być delikatnie rozszerzone, aby woda przelała się pomiędzy nimi. Przy tym rytuale również odmawiamy błogosławieństwo. Po dokonaniu ablucji wraca- my do pięknie i suto zastawionego stołu, przy którym prowa- dzący, pochylając się nad dwiema chałkami, symbolizującymi mannę z nieba zesłaną Izraelitom na pustyni, wypowiada modlitwę. Chałki leżą na specjalnym platerze przykrytym serwetą symbolizującą Szabat. Następnie Przewodnicząca Gminy Wyznaniowej Żydowskiej życząc Szabat Szalom, po- daje uczestnikom połamaną chałę i zaprasza do spożywania posiłku. Czy osoby nie będące wyznania judaistycznego mogą przyłączyć się do Was i wraz z Wami święto - wać ten czas? Oczywiście. Jesteśmy otwarci na osoby zainteresowane religią oraz kulturą żydowską. Podczas Szabatu korzystamy z mo- dlitewników, w których hebrajski tekst występuje na prze- mian z polskim tłumaczeniem. Misją Gminy Wyznaniowej Żydowskiej jest edukacja, upowszechnianie wiedzy na te- mat dziedzictwa i tradycji judaistycznej oraz porządkowanie cmentarzy żydowskich, które są największą świętością, po- nieważ tam zmarli czekają na Mesjasza. Jesteśmy także orga- nizatorami i partnerami wielu wydarzeń kulturalnych, które dzieją sięwnaszymmieście, chętnie prowadzimywykłady dla uczniów i studentów, a także oprowadzamy po siedzibie na- szej Gminy po wcześniejszymuzgodnieniu terminu. Już teraz zapraszamy wszystkich na kolejną edycję ogólnopolskich Dni Judaizmu, które tradycyjnie odbędą się 17 stycznia, w wigilię Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan. Gdzie się teraz znajdujemy? Budynek przy ul. Stawnej, wktórymsię znajdujemy to siedziba gminy. Zbudowano goprzed Iwojną światową.Wokresiemię- dzywojennym znajdowała się tutaj między innymi Żydowska Biblioteka oraz tętniło życie społeczności żydowskiej. Swoje biura miały tutaj również organizacje żydowskie. Po wojnie wykorzystywany był na magazyny Archiwum Państwowego. Budynek odzyskaliśmy dopiero w 2003 roku i stopniowo przy- stąpiliśmydo jegomodernizacji orazprzystosowaniado swoich potrzeb. W tej chwili jest tomiejsce spotkań wyznawców juda- izmu, kontemplacji i modlitwy, a także umacniania więzi osób o tej samej wierze, kulturze i tradycji. Dzięki temu, żemamy już swoje stałe miejsce, łatwiej jest trafić do nas osobom, którym judaizm jest bliski sercu i tym, którzy szukają swoich żydow- skich korzeni. z Szabat rozpoczyna się w piątek o zachodzie słońca i kończy w sobotę po zachodzie słońca hawdalą. Kobieta – gospodyni – zapala świece osadzone w srebrnych lub mosiężnych szabaśnikach i błogosławi sobotę. Kolejno przechodzimy do synagogi, w której uczestniczymy w nabożeństwie

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz