SUKCES PO POZNAŃSKU 12/2021

34 | GŁOS BIZNESU | GRUDZIEŃ 2021 WSPARCIE PAŃSTWA DLA FIRM W KRYZYSIE Dokładnie 17 listopada minęła druga rocznica zdarzeń, które całkowicie odmieniły współczesny świat, a których rzeczywistych skutków długo jeszcze nie będziemy w stanie w pełni określić. Pandemia Covid-19 wstrząsnęła fundamentami globalnej gospodarki, a coraz częściej pierwotne obawy o zdrowie i życie wypierane są przez niepokój o długoterminowe skutki gospodarcze i ciągłość łańcucha płatności w przedsiębiorstwach z sektora MŚP. TEKST: MECENAS PAWEŁ ŁĄCZKOWSKI, EKSPERT PUNKTU INFORMACYJNEGO W BIURZE REGIONALNYM PARP W POZNANIU T ak jak infekcjawirusowa przenosi się z osoby na osobę w trudno dostrzegalny sposób, tak podobnie rozwija się spirala niewypłacalności, którawprzypadku braku mechanizmów kontroli może dotknąć niespodziewanie tych, których odporność na rynkowewahaniawydawała się być za- bezpieczona. W kontekście prowadzonej działalności gospo- darczej i jej płynności finansowej warto przyjrzeć się, jakimi narzędziami oraz procedurami dysponujemy i czy potrafimy się nimi posługiwać. Szczególnego znaczenia nabiera instytucja postępowania restrukturyzacyjnego, której celem jest uniknięcie upadłości poprzez umożliwienie restrukturyzacji w drodze zawarcia układu z wierzycielami, a w wariancie postępowania sanacyj- nego również przeprowadzenie działań uzdrawiających stan przedsiębiorstwa. W odróżnieniu od upadłości, restruktury- zacja nie jest więc jedynie reakcją na niewypłacalność, ale sta- nowi potencjalne remedium zapobiegające takiemu stanowi. Przesłanką ogłoszenia upadłości jest niewypłacalność dłużni- ka, gdy tymczasem wniosek restrukturyzacyjny można zgła- szać zarównowprzypadku, kiedy już się jest niewypłacalnym, jak i gdy sytuacja wskazuje, że w niedługim czasie można się nim stać (tzw. zagrożenie niewypłacalnością). Moment, w którym należy zająć się restrukturyzacją, przesunął w czasie prawodawca unijny określając w Dy- rektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. ramy restrukturyzacji zapobie- gawczej. Zgodnie z jego intencją wyrażoną w preambule Dyrektywy, wspomniane ramy mają umożliwiać „skuteczną restrukturyzację na wczesnymetapie oraz uniknięcie niewy- płacalności, ograniczając w ten sposób niepotrzebną likwi- dację rentownych przedsiębiorstw”. Co więcej, taka restruk- turyzacja powinna umożliwiać podjęcie „działań zanim przedsiębiorstwa stracą zdolność do spłaty swoich kredytów lub pożyczek, tym samym pomagając zmniejszyć ryzyko, że w okresach gorszej koniunktury kredyty lub pożyczki staną się zagrożone oraz ograniczając negatywny wpływ na sektor finansowy”. Zanim więc wybuchła pandemia wywołująca negatywne skutki gospodarcze na niespotykaną do tej pory skalę, organy Unii Europejskiej dostrzegły poważne ryzyko spirali niewypłacalności, która mogłaby zdestabilizować cały system gospodarczy i zaproponowały rozwiązania ma- jące na celu harmonizację procesów restrukturyzacyjnych z określeniem ich ram umożliwiających prawidłową imple- mentację do krajowych porządków prawnych. Głównym kryterium przyjętych ram jest ochrona naj- lepszych interesów wierzycieli, co oznacza, że w przypadku planu restrukturyzacji żaden wierzyciel wyrażający wobec niego sprzeciw, nie znajdzie się w sytuacji gorszej, niż ta, w jakiej znalazłby się w przypadku likwidacji (przy założe- niu zastosowania normalnej kolejności zaspokajania) albo w przypadku zastosowania drugiego najlepszego w kolejno- ści scenariusza alternatywnego, gdyby ww. plan nie został zatwierdzony. | MATERIAŁ PROMOCYJNY

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz