SUKCES PO POZNAŃSKU 12/2021

| GRUDZIEŃ 2021 37 Sygnalista to najprościej rzecz ujmując osoba zgłaszająca, czyli sygnalizująca, naruszanie przepisów prawa. Często są to pracownicy lub osoby pozostające w kontaktach z organizacjami publicznymi albo prywatnymi „PROSTO O PRAWIE” – CYKL 12 FELIETONÓW PRAWNYCH O TYM CO TRUDNE ACZ WAŻNE, PRZYGOTOWANYCH PRZEZ PRAWNIKÓW. Szanowni Państwo, jest nam niezwykle miło zaprezentować powyższy artykuł. Przez najbliższy rok, wraz z zespołem kancelarii SMM LEGAL, będziemy prezentowali Państwu najistotniejsze zagadnienia dotyczące prawa i wyzwań, jakie prawo i współczesna rzeczywistość stawia przed przedsiębiorcami. Naszą dewizą jest mówić prosto o rzeczach skomplikowanych. W przypadku pytań zachęcamy Państwa do kontaktu. Autorzy są ekspertami w jednej z największych polskich kancelarii SMM LEGAL Maciak Mataczyński Czech Sikorski sp.j. www.smmlegal.pl Pracodawcy powinni zapewnić ochronę tożsamości osoby dokonującej zgłoszenia, zarówno w formie ust- nej, jak i pisemnej oraz potwierdzać osobie dokonującej zgłoszenia jego przyjęcie w terminie 7 dni od otrzyma- nia. Zgodnie z projektem ustawy pracodawca może zde- cydować, czy będzie akceptować zgłoszenia anonimowe, jak również czy zgłoszenia poza naruszeniami prawa będą mogły dotyczyć także pogwałcenia standardów etycznych lub innych regulacji wewnętrznych przyjętych u pracodawcy. Jednocześnie należy wyznaczyć bezstronną osobę do podejmowania działań następczych w związku ze zgło- szeniami. Osoba podejmująca działania następcze w cią- gu 3 miesięcy od potwierdzenia otrzymania zgłoszenia przekazuje informacje zwrotne. Z ochroną sygnalistów wiąże się też prowadzenie rejestru zgłoszeń wewnętrz- nych w celu ewidencji zgłaszanych naruszeń i sposobu ich zaadresowania. W ramach procedury należy przy- jąć politykę wyciągania konsekwencji wobec osób, które uniemożliwiają lub utrudniają raportowanie, podejmują działania odwetowe wobec osób zgłaszających, postępują dokuczliwie wobec zgłaszających. JAKICH DZIAŁAŃ ZAKAZUJE REGULACJA? Nowe przepisy chronią sygnalistów przed podejmowa- niem działań odwetowych. W razie podjęcia jakichkol- wiek czynności o niekorzystnym charakterze wobec sygnalisty już po dokonaniu przez niego zgłoszenia, będzie trzeba udowodnić, że istnieją obiektywne tj. niezwiązane ze zgłoszeniem powody do dokonania takich czynności. W innym przypadku zastosowane mogą zostać przewidziane przez ustawę sankcje. Jeżeli dostawca zgłosi do odpowiednich organów, że odbior- ca nielegalnie zanieczyszcza środowisko, a odbiorca wyciągnie z tego powodu wobec dostawcy konsekwen- cje i wypowie mu umowę, narazi się na liczne sankcje, w tym bezskuteczność wypowiedzenia czy zapłatę od- szkodowania. Za niedopuszczalne działania odwetowe będą uzna- wane również: zwolnienie, degradacja lub wstrzymanie awansu pracownika, zmiana zakresu jego obowiązków, zmiana lokalizacji miejsca pracy, obniżka płac, zmiana godzin pracy. W przypadku podjęcia takich działań wo- bec pracownika, trzeba będzie wykazać brak ich związku ze zgłoszeniem przez niego naruszenia prawa, co może przekształcić procedurę w narzędzie służące utrudnianiu rozwiązania umowy o pracę przez pracodawcę. PUŁAPKA VACATIO LEGIS Niestety, projektodawca nie zadbał o dostatecznie długie vacatio legis. Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia. Tym samym duży pracodawca (zatrudnia- jący powyżej 250 pracowników) będzie miał na przyjęcie wewnętrznego regulaminu zgłaszania naruszeń prawa je- dynie 14 dni. Jeżeli tego nie uczyni, zgodnie z projektem ustawy grozi mu odpowiedzialność karna, w tym nawet kara pozbawienia wolności do lat 3. Duzi pracodawcy powinni więc dla bezpieczeństwa terminowo wdrożyć wymaganą procedurę, z jednocze- snym uwzględnieniem odpowiedniego przeszkolenia personelu, tak aby zagwarantować, że przyjęta procedura nie jest remedium na każde niezadowolenie pracownika, a stanowi rzeczywisty i precyzyjny instrument reakcji na naruszenie prawa. z

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz