SUKCES PO POZNAŃSKU 12/2024

62 | Z SUKCESEM | GRUDZIEŃ 2024 Jakub Tylman jest pedagogiem ze Śremu, który od prawie piętnastu lat z pasją odmienia oblicze polskiej szkoły. Jest nauczycielem przedmiotów artystycznych, kreatywnym twórcą nowoczesnych projektów edukacyjnych oraz nieszablonowych rozwiązań w nauczaniu. Jest autorem poczytnych książek dla dzieci i dorosłych. Inicjuje i propaguje ogólnopolskie kampanie i akcje społeczne, takie jak „szkoła bez zadań domowych” czy „kolorowe świadectwa”. Prowadzi edukacyjne cykle w programie „Pytanie na Śniadanie” na antenie TVP2. Za swoje działania został wielokrotnie doceniony i nagrodzony. Codziennie udowadnia, że warto kolorować świat edukacji i dmuchać młodym ludziom w skrzydła. ROZMAWIA: DOMINIKA JOB | ZDJĘCIA: MATERIAŁY WŁASNE JAK POKOLOROWAĆ Na co dzień zajmuje się Pan kolorowaniem świata polskiej edukacji – można tak powiedzieć? Jakub Tylman: Pokazuję, że oblicze polskiej szkoły – tej publicznej, bezpłatnej, powszechnej, może być inne niż standardowe. Pokazuję, że szkoła XXI wieku może być miejscem nowoczesnym, gdzie uczniowie i uczennice chcą przebywać. Miejscem pełnym kolorów – nie tylko na ścianach, ale także w kwestii otwartości na potrzeby młodych ludzi. Chcę, żeby było w niej miejsce dla każdego, aby każdy czuł się w niej wyjątkowy, niezależnie od tego, skąd przyjechał, jaki ma kolor skóry, jakiej jest orientacji, czy po prostu jak w danym dniu się czuje. Zawsze uważałem, że świat jest tak duży, że pomieści wszystkich – każdy znajdzie sobie tu miejsce dla siebie. Bardzo bym chciał, żebyśmy trochę to odwrócili – żeby to miejsca szukały i przyciągały tych wyjątkowych ludzi, którzy chcą w nich przebywać. Codziennie staram się, aby tak właśnie było. Pracuję w polskim systemie edukacji prawie od piętnastu lat i od początku wiedziałem, że on będzie wyglądał inaczej niż standardowy, jeśli ja mam w nim być. To tak w skrócie można powiedzieć, czym się zajmuję (śmiech). Jak wprowadza Pan w życie tę misję? Ciężką pracą u podstaw nad zmianą systemu, aby zmienić podejście w szkole, pozwolić uczniom i uczennicom na to, by mogli np. poprawiać pracę i oceny w dowolnym momencie, kiedy mają na to ochotę, czy też przekonywaniem do rezygnacji z obowiązkowych zadań domowych. To są lata pracy nad każdą zmianą. Pracowałem na różnych stanowiskach w szkole podstawowej, w gimnazjum i w szkole średniej. Nie stoję z boku, znam ten system od środka. Wiem, co jest po-

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz