Wszystko Działa 1/2020
WSZYSTKO DZIAŁA! 1 | 2020 21 WOKÓŁ BRANŻY sprawa, a edukacją powinna zająć się szkoła. Nieste- ty, w szkolnictwie zawodowym nie jest to właściwe myślenie. Ministerstwo, trochę z bezsilności, podjęło decyzję, że w pierwszej kolejności będą angażować się w te zawody i te branże, gdzie znajdą partnera do współpracy, który mógłby reprezentować branżę. Wyciągnęliśmy więc rękę do rozmów i współpracy. Zadeklarowaliśmy, że z jednej strony podejmiemy się przygotowania nowego programu nauczania, konsul- tacji w środowisku (mam na myśli pozostałe organi- zacje), ale także dialogu z producentami, którzy są nieodzownym, ważnym trybem dla całej branży. To producenci dostarczają technologię i mają ogromne możliwości wsparcia całego systemu (i wcale nie cho- dzi o wyciąganie ręki po ich pieniądze). Wiem, że rozmawialiście o przyszłości zawodu insta- latora. Jakie wnioski płyną ze spotkania? Przede wszystkim po wizycie w Ministerstwie mamy znacznie szerszą wiedzę na temat systemu eduka- cji w Polsce i ich wizji, jak powinno to wyglądać. Zmierzamy do systemu tzw. dualnego na wzór kra- jów zachodniej Europy. Jesteśmy bardziej świadomi, w jaki sposób wesprzeć szkoły branżowe. Konkluzja jest taka, że jeśli nie podejmiemy żadnych kroków, to w szkołach branżowych będą zamykać się kierun- ki w naszych zawodach. Dyrektorzy szkół pozbawie- ni wsparcia ze strony branży będą woleli utrzymać kierunki, w których mają wyposażone pracownie lub wyszkolonych nauczycieli. Wytyczne, jakie muszą spełnić klasy branżowe, są dość precyzyjne, a szko- ły w wielu aspektach tych zobowiązań nie mogą wy- pełnić. Dotyczy to szczególnie dwóch spraw, tj. po pierwsze, sal dydaktycznych, które powinny być do- stosowane do nauki określonego zawodu i po drugie – dobrych szkoleń dla nauczycieli. I tak, jeżeli szkoła otworzy kierunek na przykład w kierunku instalacji związanych z OZE, a nie ma wyszkolonego nauczy- ciela i wyposażonej sali, to nie ma prawa prowadzić zajęć w takim kierunku. Ministerstwo będzie takie szkoły kontrolować, a w przypadku niespełnienia wymaganych wytycznych, klasy będą po prostu wy- gaszane, a młodzi ludzie nie będą mieć możliwości kształcenia się w danym kierunku. Czy szkoły są zainteresowane tworzeniem nowych kierunków? Mogę odnieść się do przypadku małych szkół po- wiatowych, takich jak na przykład w moim mieście. W klasach branżowych uczy się kilku przyszłych insta- latorów. Żaden z nich nie zdobywa wiedzy z zakresu na przykład najnowszych technologii instalacyjnych związanych z OZE. Okazuje się, że szkole nie opłaca się prowadzić takich zajęć, kiedy może kształcić elek- tryków, w klasach wspartych przez jednego z produ- centów energii w Polsce. Podobnie jest w przypadku mechaników czy kucharzy, którzy mają do dyspozycji wyposażone sale, a uczniowie mogą zdobywać prak- Hydraulicy nie mają przystosowanych sal dydaktycznych, co w konsekwencji przyczynia się do marginalizowania tego zawodu. Dlatego tak istotne jest podjęcie działań, które zmienią tę sytuację. FOT.PIXABAY
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz