Wszystko Działa 1/2020

WSZYSTKO DZIAŁA! 1 | 2020 23 WOKÓŁ BRANŻY Postrzeganie zawodu instalatora bardzo zmieniło się na przestrzeni lat. Można powiedzieć, że wychodzi on z wizerunkowego kryzysu. Instalator systemów grzewczych, sanitarnych, wen- tylacyjnych czy też OZE to dziś jeden z najbardziej poszukiwanych specjalistów na rynku. Jeszcze 30 lat temu etos rzemieślnika w Polsce był bardzo wysoki. Po zmianach gospodarczych i społecznych przyszły czasy na łatwiejsze i bardziej dostępne formy studiowania. Wiele osób zdecydowało się na kształcenie na uczel- niach wyższych, ponieważ wielu dążyło do awansu w statusie społecznym, kojarząc zawody rzemieślnicze ze źle zapamiętaną doktryną robotniczo-chłopską. To i wiele innych rzeczy doprowadziło szkolnictwo za- wodowe na margines, gdzie społecznie szufladkuje się młodzież jako tę gorszą. Zupełnie inaczej wyglądało i wygląda to w krajach zachodnich, gdzie rzemieślnik był i jest ceniony bardzo wysoko, a ścieżka „od monte- ra do inżyniera” jest bardzo popularna. Przygotowaliście „Poradnik dla Instruktorów Prak- tycznej Nauki Zawodu Monter Sieci i Instalacji Sa- nitarnych”. Czy specjaliści są gotowi podjąć się wyzwania edukacji młodych? Bo przecież szkoła branżowa nie zamyka drogi do kształcenia na uczel- ni wyższej, prawda? Dziś w systemie kształcenia zawodowego istotny ele- ment stanowią pracodawcy, którzy będą kształcić przyszłego adepta zawodu. Niestety, wciąż panuje przekonanie, że nauka ucznia to wyłącznie formal- ności, które spadają na przedsiębiorcę. Po części to prawda, co wielu przedsiębiorców nadal zniechęca do podjęcia trudu nauczania młodych. Jednak to się zmienia. Jest kilka możliwości kształcenia prak- tycznego, a ostatnio uruchomiono także procedurę, w której przedsiębiorca podpisuje umowę ze szkołą, a uczeń staje się stażystą. Oczywiście, jako OSFIS bę- dziemy poznawać ten model i zabiegać o ewentualne niezbędne zmiany, które usprawnią procedurę kształ- cenia młodych. Jak wynika z „Poradnika”, szkoła branżowa nie za- myka drogi do dalszego kształcenia. Zgadza się. Jako Stowarzyszenie przygotowaliśmy aż 10 ścieżek kariery, z których wynika, że szkoła zawodowa absolutnie nie zamyka drogi do dalszego kształcenia i zdobywania nowych kompetencji. Zmia- ny, jakie zachodzą na całym świecie, wpływają na naszą ścieżkę zawodową. Sam o tym doskonale wiem (uśmiech). Dziś mamy model mozaikowy, w którym zmieniamy zawód nawet kilka razy w życiu, poszuku- jąc najlepszego dla siebie zajęcia. Możemy zdobywać nowe kompetencje w szkołach, uczestnicząc w szko- leniach organizowanych przez producentów czy oglą- dając filmy dostępne w Internecie. Te aktywności budują naprawdę duże portfolio tego, co możemy robić w przyszłości. Równie dobrze już na etapie na- uki w szkole branżowej może się okazać, że świetnie radzimy sobie w kontaktach z ludźmi i sprawdzimy się jako wykwalifikowany przedstawiciel handlowy lub marketingowiec. Zatem to, czy skończymy szkołę branżową, absolutnie nie zamyka naszej ścieżki ka- riery, wręcz daje ogromne możliwości! Odwiedzacie szkoły, rozmawiacie zmłodymi ludźmi. Czy zauważyliście zainteresowanie zawodem instalatora? Niestety, nie. Jest to spowodowane między innymi tym, że zawód instalatora w przedstawionym wyda- niu nie wydaje się atrakcyjny. Media mainstreamo- we wykreowały obraz instalatora, który kojarzy się z programem „Usterka”. Tam fachowiec nie ma wy- starczającej wiedzy, wygląda niechlujnie i ma wiele innych przywar, których nie warto wymieniać. Wie- my dobrze, jaką siłę mają media i to one zbudowały w świadomości przekonanie, że lepiej być kucharzem, mechanikiem, a nie instalatorem. Naszym zadaniem jest walka z tym stereotypowym myśleniem, ale wal- ka całej branży, a nie pojedynczych osób. Jak instalatorzy podchodzą do Waszego projektu? Od samego początku, jako organizacja wywodząca się z instalatorów, widzimy, że mamy wiele lekcji do odro- bienia. Nie możemy patrzeć wyłącznie na korzyści, jakie otrzymamy od producenta, ale na możliwości, jakie daje nam system edukacji. Powinniśmy zjednoczyć się i za- cząć mówić jednym głosem, i przede wszystkim nauczyć się rozwiązywać wszelkie kwestie sporne wewnętrznie. Oczywiście na początku działalności Stowarzyszenia usłyszeliśmy wiele gorzkich słów, które podcinały skrzy- dła. Jednak my zawsze wierzyliśmy, że nasze działania mają sens, czego dowodem jest zaangażowanie w tak ważną kwestię jak edukacja przyszłych adeptów zawodu. Widzimy, że koledzy doceniają to, co robimy i zaczynają zabierać głos w sprawach, które ich dotyczą. Czeka nas nieustanna praca, aby przekonywać właści- cieli firm instalacyjnych oraz producentów do tego, co robimy. Dlatego każdy, kto dołącza do projektu #zawód- Możliwości, staje się jego współtwórcą. Może traktować go jak własny, co znacznie zwiększa zaangażowanie. Nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć sukcesów i energii do działania. Bardzo dziękujemy (uśmiech). Rozmawiała Marta Józefczak Od samego początku, jako organizacja wywodząca się z instalatorów, widzimy, że mamy wiele lekcji do odrobienia. Nie możemy patrzeć wyłącznie na korzyści, jakie otrzymamy od producenta, ale na możliwości, jakie daje nam system edukacji.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz