Wszystko Działa 1/2023
2 8 1(28)|2023 G A ZOWN I C T WO przejściowych. Działania UE w tym kontekście są wielkim sukcesem, bo jednak wymuszają oszczęd - ności i poszukiwanie alternatywnych scenariuszy dla transformacji energetycznej. Wszystkie debaty o transformacji muszą przy tym podkreślać dwa aspekty – efektywność energetyczną i OZE. Kierunki reformy gazownictwa W drugim panelu, którego moderatorem był Bar - tłomiej Nowak z Akademii Leona Koźmińskiego, wskazywano na kierunki reformy gazownictwa w dobie zmian. Przeanalizowano wpływ regulacji unijnych na rolę gazu ziemnego w transformacji Zmiany zgodne z wymogami UE W pierwszym panelu, którego moderatorem był Grzegorz Tchorek reprezentujący Uniwersytet War - szawski i Instytut Energetyki, dyskusja koncentro - wała się na poszukiwaniu modelu transformacji, który realia pogodzi z wymogami regulacyjnymi UE. Dominowały opinie, że nikt nie kwestionuje kie - runku zmian, a jedynie ich tempo. Wszystkie racje wskazują, że konieczne jest przejściowe wykorzy - stywanie paliw kopalnych. Gaz ziemny to paliwo przejściowe – niektórzy mówią „trwale przejściowe” z racji jego elastyczności w dostarczaniu energii – i nie możemy zmienić sposobu myślenia o nim, bo Przyszły sektor gazowniczy będzie związany nie tylko z użyciem gazu ziemnego, ale w coraz większych wolumenach będzie wykorzystywać gazy zdekarbonizowane, m.in . biogaz, biometan, wodór i jego pochodne, np. amoniak, metanol. nikt nie poradził sobie bez paliw kopalnych. W kon - tekście wojny w Ukrainie i wzrostu napięć geopo - litycznych wydaje się, że gaz rzeczywiście będzie paliwem przejściowym w przechodzeniu gospoda - rek krajów UE, w tym Polski, na zeroemisyjne źródła energii (OZE i atom). Dzisiaj suwerenność i bez - pieczeństwo energetyczne mają jeden wspólny mianownik: zero- i niskoemisyjną energetykę. Nie da się jednak być bezpiecznym ani suweren - nym energetycznie, opierając się na węglu ani je - dynie korzystając z energii wytworzonej przez OZE. Dlatego rola gazu jako paliwa przejściowego, bę - dącego uzupełnieniem dla mocy OZE, będzie wciąż rosła. Jednakże czas przejściowo zwiększonego wykorzystania gazu będzie liczony raczej w latach, a nie dekadach. Scenariusze zakładają pewną ela - styczność, bo można zachować paliwo gazowe, ale bardziej zazielenione. W dyskusji panelowej poja - wił się także wątek dotyczący kosztów transfor - macji i wskazanie, że musimy inwestować w nowe technologie, które ograniczą znaczenie paliw unijnej gospodarki. Przyjęcie przez Komisję Euro - pejską Europejskiego Zielonego Ładu w grudniu 2020 r. wskazało wyraźnie na kierunek rozwoju unijnej gospodarki – ku neutralności klimatycznej do roku 2050. Po publikacji przez Komisję w po - łowie lipca 2021 roku pakietu wniosków legisla - cyjnych pod nazwą „Fit for 55” ruszyły prace nad dopracowaniem wszystkich wskazanych celów strategicznych. To niezmiernie ambitny plan dzia - łań ukierunkowanych do roku 2030 na: • silną redukcję śladu węglowego unijnej gospo - darki (o co najmniej 55% w stosunku do roku 1990), • zmniejszenie zużycia energii o 36% w przypadku końcowego zużycia energii i 39% w przypadku zużycia energii pierwotnej, które Parlament Eu - ropejski w swoim stanowisku chce zwiększyć odpowiednio do 40% oraz 42,5%, • promocję odnawialnych źródeł energii (OZE) z ogólnym celem 40-procentowego udziału OZE w unijnym miksie energetycznym.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz