Wszystko Działa 1/2023

5 0 1(28)|2023 B H P Źródła wiedzy Podstawowym – i jednocześnie najstarszym – ele - mentem komunikacji społecznej jest prasa. Należą do niej m.in . dzienniki, tygodniki lub miesięczniki. W dziennikach zamieszczane są raczej informa - cji bieżące, sensacyjne relacje ze zdarzeń, katastrof i niepowodzeń. Niezmiernie rzadko pojawiają się in - formacje o pozytywnych zachowaniach czy przy - kładnym życiu obywatela, a o BHP mówi się w nich właściwie niewiele lub wcale. Bardziej przystępne od dzienników źródło informacji dla tematyki BHP to ty - godniki, ale właściwie również w nich nie pojawia się zbyt wiele branżowych informacji. Znacznie lepszym źródłem wiedzy na temat BHP są miesięczniki. Na polskim rynku istnieje kilka wartościowych tytułów, gdzie można znaleźć godne polecenia informacje. Tu możemy i powinniśmy poszukiwać źródeł uzu - pełnienia wiedzy w zakresie BHP. Miesięczniki reprezentują wysoki poziom prezentowanych pro - blemów, przedstawiane są w nich nie tylko wska - zówki praktyczne, porównania, analizy, ale także polemiki, dyskusje i burzliwe forum, a co ważne – również aktualna problematyka. Przykładowo są to bieżące informacje dotyczące przepisów i norm z dziedziny BHP oraz prawa pracy, opinie ekspertów, relacje z wydarzeń istotnych dla kształtowania bez - piecznych i higienicznych warunków pracy oraz – szczególnie przydatne dla pracowników służby BHP – materiały dydaktyczne, w tym wzory oceny ryzyka zawodowego dla wielu stanowisk pracy. W miesięcz - nikach można też znaleźć upowszechnienie rezulta - tów badań znanych ośrodków naukowych z zakresu bezpieczeństwa i ochrony człowieka w środowisku pracy. Skupiają się one na przedstawieniu rozwiązań w dziedzinie BHP, zagrożeń dla zdrowia i życia pracow - ników, ich skutków oraz sposobów zapobiegania im. Są też zamieszczane ekonomiczne aspekty ochrony pracy oraz przykłady wzajemnego uzupełniania się teorii i praktycznego jej zastosowania. Miesięczniki zawierają również informacje na temat sposobów po - prawy warunków pracy, publikacje dotyczące metod zarządzania bezpieczeństwem pracy, reportaże, relacje z działalności instytucji zajmujących się ochroną pracy oraz przykłady instrukcji BHP dla różnych stanowisk. Kolejne media to radio i telewizja, które docierają do ogromnej liczby odbiorców. Media te informują, edukują, mogą angażować i mobilizować czy pełnić funkcję opiniotwórczą. Niestety, w radiu praktycz - nie tematyka BHP nie występuje, a w telewizji, mimo ogromnych możliwości, też niewiele mówi się na ten temat. A warto byłoby wdrożyć wiele wartościowych programów edukacyjnych. Nieograniczone źródło Internetu Ogromne możliwości oferuje nam z kolei Internet – szybki przekaz obrazu i dźwięku, porozumiewa - nie się na odległość i kontakt w czasie rzeczywi - stym. Odnajdujemy w nim niesamowicie obszerny dostęp do publikacji, pełnych i szczegółowych informacji tematycznych, szczególnie strony Głównego Inspektoratu Pracy, Centralnego In - stytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego oraz Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, Instytutu Medycyny Pracy, sanepidu, a także ośrodków szkoleniowych i wydawnictw. Istnieje też możliwość prowadzenia nauki i szko - leń na odległość. Obecnie w dobie „społeczeń - stwa informatycznego” jest to najlepsze, bardzo szybkie i obszerne źródło czerpania wiedzy. Za - pewnia efektywną komunikację, szybką wymianę opinii, konsultację wizualną, bez ograniczeń i ram czasowych (ewentualnie występują przeszkody sprzętowe, ale już coraz mniejsze). Niesamowite tempo rozwoju i łatwość dostępu do Internetu powodują wypieranie w wielu obsza - rach tradycyjnych metod przekazywania wiedzy. Bowiem technologia cyfrowa pozwala na two - rzenie wysokiej jakości obrazu, jego przesył, od - twarzanie, prezentowanie i kopiowanie do wielu niezależnych, ale współdziałających nośników i odbiorców jednocześnie. Szerokim pasmem wchodzi się w obszar za - interesowania oświaty i szkolnictwa wyższego. Ogromne tempo, jakie obserwujemy podczas obecnego stylu działania człowieka w środowisku jego egzystencji, sprzyja i wręcz wymusza tego typu rozwiązania. Faktem jest, że Internet przej - muje wiele rozwiązań i form szkolenia w dziedzi - nie BHP. Praktycznie rzecz biorąc, przy niewielkim wysiłku można też przez Internet prowadzić nawet instruktaże BHP, jednak w tym celu warto byłoby opracować dobry program informatyczny i narzę - dzia do tego typu rozwiązań. Nieunikniona konieczność Można zatem z przekonaniem powiedzieć, że me - dia, a przede wszystkim Internet to nieunikniona konieczność. Odgrywają one i będą odgrywać wiodącą rolę w uzupełnianiu wiedzy, nawet dając możliwość zdobycia wykształcenia na wszystkich szczeblach i poziomach edukacji. Jednak najtrud - niejszym etapem w podążaniu w tym kierunku jest przekonanie niezdecydowanych czy zachęcenie przekonanego do korzystania z tego źródła wiedzy w branży BHP.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz