Wszystko Działa 1/2024

55 1(32)|2024 TECHNIKA GRZEWCZA I CIEPŁOWNICZA procedur klasyfikacji wyrobów i oceny zgodności wyrobów jest bardzo złożone i wymaga szeregu konsultacji, które obecnie trwają. Powstały pierwsze projekty aktów prawnych, które są obecnie dyskutowane. Dyrektywa w sprawie efektywności energetycznej – EED 6 lipca 2021 r. została udostępniona wersja wniosku Komisji dotyczącego przeglądu dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej (EED), która została oficjalnie ogłoszona przez Komisję Europejską 14 lipca 2021 r. Jest to propozycja „przekształcenia”, a nie tylko częściowej zmiany, dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej, która jednocześnie rewiduje i konsoliduje zmiany w dyrektywie. Dyrektywa rzeczywiście zawiera nowe artykuły i rozdziały, a numeracja artykułów, jaką znamy, również ulega zmianie (na przykład art. 7 staje się art. 8). Poziom ambicji kluczowych postanowień (obowiązek oszczędności energii, cel sektora publicznego) prawdopodobnie zostanie podjęty na szczeblu politycznym. Wydaje się, że projekt zawiera pewne niespójności, prawdopodobnie związane ze złożonym formatowaniem zmian. Jednak należy podkreślić, że ta wersja nie jest ostateczna i może ulec dalszym zmianom. Główne punkty istotne dla branży instalacyjno- -grzewczej: • Cele w zakresie efektywności energetycznej Cel UE w zakresie efektywności energetycznej powinien zostać zwiększony, stać się wiążący i być wyrażony w zużyciu energii zarówno pierwotnej, jak i końcowej. Państwa członkowskie powinny okreś- lić orientacyjne wkłady krajowe, oparte jednak na określonej formule, którym towarzyszyć będzie mechanizm naprawczy (wypełnianie niedoborów) w przypadku niewystarczających postępów. • Priorytet dla efektywności energetycznej Do tekstu wprowadzane są nowe przepisy (w tym specjalny artykuł), aby zapewnić podstawę prawną do stosowania dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej. Zasadę priorytetu należy stosować do decyzji zarówno politycznych, jak i inwestycyjnych w systemach energetycznych i sektorach pozaenergetycznych. • Rola sektora publicznego jako wzoru dla innych W tym zakresie tworzony jest nowy rozdział, obejmujący cel zmniejszenia zużycia energii przez wszystkie organy publiczne, rozszerzenie rocznego obowiązku renowacji poza budynki na szczeblu centralnym (TBC), z bardziej ambitnymi wymaganiami, oraz wykreślenie możliwości stosowania środków alternatywnych. Wprowadzono również nowe przepisy dotyczące zakupów dokonywanych przez organy publiczne, w tym obowiązek zakupu wyłącznie produktów należących do dwóch najwyższych klas efektywności energetycznej o największej liczbie ludności na etykiecie energetycznej – przy czym w dalszym ciągu nie jest wyjaśnione, co to dokładnie znaczy. • Obowiązek oszczędzania energii Wprowadza się kilka nowości dotyczących kwalifikowalności środków, ich dodatkowości i interakcji z innymi działaniami (zwłaszcza z ETS). Punktem, który należy dokładniej zbadać, jest wyłączenie w załączniku VI oszczędności energii wynikających ze środków polityki „promowania technologii bezpośredniego spalania paliw kopalnych”. • Ogrzewanie i chłodzenie Nacisk kładziony jest na poprawę planowania ogrzewania, również na szczeblu lokalnym, oraz zachęcanie do odzysku ciepła odpadowego lub wykorzystania wysoko sprawnej kogeneracji (w stosownych przypadkach). Zaktualizowano również i zaostrzono definicję „efektywnego lokalnego ogrzewania i chłodzenia”. Poniżej jest przedstawiona wstępna analiza głównych postanowień zawartych w opublikowanej wersji propozycji Komisji Europejskiej w sprawie przeglądu dyrektywy EED, która została oficjalnie uruchomiona w ramach pakietu „Fit for 55” 14 lipca 2021 r. Należy jednak wziąć pod uwagę, że analizowane przepisy mogą podlegać jeszcze dalszym zmianom i mogą nie zostać potwierdzone w nadchodzącej oficjalnej wersji dokumentu. Przepisy dotyczące branży instalacyjno-grzewczej W art. 1 i 4 określono zwiększony wiążący cel UE w zakresie efektywności energetycznej na 2030 r. (poziom jeszcze nie został zdefiniowany), w przypadku zużycia energii zarówno końcowej, jak i pierwotnej. Cele są wyrażone w porównaniu z prognozami scenariusza referencyjnego na rok 2020 i na rok 2030. Państwa członkowskie będą musiały opracować orientacyjne udziały krajowe na podstawie określonej formuły matematycznej (szczegóły w załączniku I). W przypadku niewystarczających postępów (a wprowadzony zostanie mechanizm uzupełniania niedoborów wraz z wykazem środków umożliwiających państwom członkowskim powrót na właściwe tory) z ich deklarowanym udziałem (obejmują one: wzmocnienie środków krajowych, zwiększenie obowiązków w zakresie oszczędności energii, dostosowanie obowiązków dla sektora publicznego lub dokonywanie dodatkowych wpłat na Krajowy Fundusz Efektywności Energetycznej) Komisja w razie potrzeby może zaproponować dodatkowe działania.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz