57 1(32)|2024 TECHNIKA GRZEWCZA I CIEPŁOWNICZA kwalifikują się od 1 stycznia 2024 r. Ten punkt jest w praktyce trudny do realizacji i będzie wymagał dalszego dopracowania, • wreszcie wprowadza się nowe przepisy, aby zapewnić dodatkowość i brak podwójnego liczenia wyników podjętych działań (zwłaszcza w odniesieniu do obciążeń podatkowych i cen emisji dwutlenku węgla). Informacja i upoważnianie konsumentów (nowy rozdział IV) Prawa konsumentów są wzmocnione kilkoma artykułami, np. art. 20 (o prawach kontraktowych do ogrzewania, chłodzenia i przygotowania ciepłej wody użytkowej) oraz art. 21 (o informacjach oraz podnoszeniu świadomości) – oba odnoszą się również do roli instalatorów i punktów kompleksowej obsługi. Nowy art. 22 poświęcony jest upodmiotowieniu i ochronie osób – szczególnie wrażliwych konsumentów – oraz łagodzeniu ubóstwa energetycznego. Artykuł wymaga od państwa członkowskiego wdrożenia środków do podwyższania efektywności energetycznej w celu złagodzenia oddziaływania wpływu innych polityk (takich jak opodatkowanie i ETS) oraz, w stosownych przypadkach, reinwestycji przychodów z tytułu ETS na środki poprawy efektywności energetycznej. Wymaga również od państw członkowskich wsparcia dla pomocy technicznej i rozwijania możliwości tworzenia funduszy i rozwijania narzędzi finansowych, „takich jak systemy fakturowe, lokalna rezerwa na pokrycie strat kredytowych, fundusze gwarancyjne, fundusze ukierunkowane na gruntowne renowacje i renowacje przy minimalnych zyskach energetycznych”. Ogrzewanie i chłodzenie (nowy rozdział V dotyczący efektywności w dostarczaniu energii) Zgodnie z artykułem 23 (dotyczącym oceny i planowania ogrzewania i chłodzenia), kompleksowe oceny efektywnego ogrzewania i chłodzenia, które zostaną przeprowadzone przez państwo członkowskie, będą musiały zostać włączone do ich krajowych planów w dziedzinie ograniczania niskiej emisji, zwiększania efektywności energetycznej energii i ochrony klimatu. Ocena powinna obejmować co najmniej elementy określone w załączniku X (zaktualizowany załącznik VIII). Państwa członkowskie powinny zachęcać władze regionalne i lokalne do przygotowania lokalnych planów dla ogrzewania i chłodzenia przynajmniej w gminach o łącznej liczbie mieszkańców powyżej 50 tys. Artykuł 24 (dotyczący dostaw ciepła i chłodu) aktualizuje definicję efektywnej sieci centralnego ogrzewania i chłodzenia. Dokładniej, obecna definicja (obowiązująca do końca 2025 r.) stanie się wówczas bardziej rygorystyczna – pod względem zarówno efektywności dla energii pierwotnej, jak i udziału OZE. Od 2050 r. efektywne systemy muszą całkowicie opierać się na wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii i ciepła odpadowego, a udział odnawialnych źródeł energii musi wynosić co najmniej 60%. Nowe przepisy wymagają oceny wykonalności dla wysoko sprawnej kogeneracji oraz odzysku ciepła odpadowego (dla instalacji powyżej 5 MW) i innych źródeł ciepła, np. serwerowni centrów danych. Szczególne wymagania dotyczące wysoko sprawnej kogeneracji, określone w załączniku III, są uzupełnione progiem dla emisji bezpośrednich z kogeneracji (jeśli nie są zasilane odnawialnymi źródłami energii, ciepłem z odpadów lub ciepłem odpadowym z przemysłu). Od 2025 r. emisja powinna wynieść poniżej 270 g CO2 na kWh wytworzonej energii. Czynniki konwersji Obecny załącznik V zachowuje domyślną wartość 2,1 PEF (Pulsacyjne pole elektryczne, z ang. pulsed electric field) dla energii elektrycznej, która niemniej jednak powinna zostać zrewidowana do 25 grudnia 2022 r., a następnie powinna być rewidowana co cztery lata, jak już zostało przewidziane w poprzednich przepisach dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej. FOT. ANGELOV/ADOBE STOCK
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz