Wszystko Działa 1/2024

63 1(32)|2024 OZE Z rozwojem branży elektromobilności jest ściśle skorelowana rozbudowa infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Aktualnie liczba punktów ładowania w Polsce wynosi 6213, ale już niedługo ma się zwiększyć. – W 2024 r. liczba nowo zainstalowanych, ogólnodostępnych punktów w Polsce może wzrosnąć do ok. 3 tys. To niemal cztery razy więcej niż w roku 2020 oraz około dwukrotnie więcej niż w latach 2021 (1211), 2022 (1310) oraz 2023 (1513). Aby tak się stało, konieczne jest jednak możliwie szybkie wdrożenie postulatów branży zawartych w „Białej Księdze Nowej Mobilności”, która zawiera ponad 30 konkretnych zmian regulacyjnych w obszarach infrastruktury ogólnodostępnej, infrastruktury budynkowej i badań technicznych stacji ładowania – twierdzi Maciej Gis. Perspektywiczne obszary Choć zmiany wynikające z konieczności przeprowadzenia transformacji energetycznej dotyczą całej branży elektromobilności, to niektóre obszary rozwijają się szybciej od innych. To właśnie one mogą w nieodległej przyszłości stać się bardziej atrakcyjne dla instalatorów poszukujących nowych wyzwań zawodowych. Które z nich warto rozważyć w kontekście własnej ścieżki zawodowej? – Polska odgrywa istotną rolę w produkcji autobusów, baterii oraz elementów niezbędnych do budowy infrastruktury ładowania. Te trzy sektory zapewniają naszemu krajowi bardzo silną reprezentację na europejskim rynku elektromobilności. Polska zajmuje pierwsze miejsce w produkcji autobusów elektrycznych i czołowe miejsca w produkcji infrastuktury w Europie, a także jest światowym nr 2 w produkcji ogniw litowo-jonowych. Następnym obszarem, w którym wiedziemy prym, jest produkcja samochodów elektrycznych. Nowoczesne pojazdy będą produkowane w kilku fabrykach w Polsce, których główną specjalizację stanowią busy, ponieważ to właśnie ich wytwarzamy w Polsce najwięcej. Mamy też kilka centrów R&D, w których powstają najnowsze technologie przeznaczone dla koncernów samochodowych i stacji ładowania. Jak duży potencjał został zbudowany w Polsce, możemy dowiedzieć się z raportu ARP, PAIH i PIRE: Elektromobilność kluczem do rozwoju gospodarczego Polski – mówi Krzysztof Burda ze Stowarzyszenia Polska Izba Rozwoju Elektromobilności. Szansa dla pracowników Krzysztof Burda zwraca też uwagę na fakt, że na rodzimym rynku pojawia się coraz więcej firm instalujących stacje ładowania oraz operatorów posiadających własne ekipy montujące i serwisowe. Jego zdaniem, oprócz niezbędnych kwalifikacji, a więc uprawnień elektrycznych do 1 kV, bardzo ważne będzie doświadczenie, ponieważ instalacja stacji, szczególnie szybkiego ładowania, jest stosunkowo trudna i wyróżnia się swoją specyfiką. FOT. WSF-F/ADOBE STOCK

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz