65 1(32)|2024 OZE instrumentów wsparcia zeroemisyjnego transportu stwarza ryzyko kurczenia się rynku pracy w tym obszarze. Potwierdzają to wyniki raportu „Jak elektromobilność zmieni rynek pracy w Polsce. Zielone sektory przyszłości”, przygotowanego w 2021 r. przez Boston Consulting Group we współpracy z PSPA. – W wariancie pesymistycznym, który nie zakłada podjęcia dodatkowych działań na rzecz rozwoju sektora elektromobilności, autorzy opracowania spodziewają się, że do roku 2030 w polskim przemyśle motoryzacyjnym oraz w branżach powiązanych pozostanie 380 tys. miejsc pracy. Byłby to więc spadek o 17 tys. stanowisk, czyli o ponad 4% względem 2020 r. W scenariuszu bazowym transformacja sektora motoryzacyjnego ograniczy redukcję miejsc pracy o 5 tys. Optymistyczny scenariusz przewiduje jednak zwiększenie zatrudnienia nawet o 6 tys. nowych stanowisk, które będzie możliwe dzięki aktywizacji najważniejszych interesariuszy: administracji publicznej, sektora biznesu oraz samych pracowników – podsumowuje Maciej Gis. Czy legislacyjny marazm wpłynie negatywnie na rozwój sektora elektromobilności w Polsce? Pracownicy chcący stać się beneficjentami transformacji energetycznej w branży transportowej powinny uwzględnić takie ryzyko w swoich planach. Warto jednak patrzeć na nie w szerszym kontekście, mając na uwadze także szanse, jakie stwarza „zielona rewolucja”, której wdrożenie wspierają regulacje Unii Europejskiej. Polska odgrywa istotną rolę w produkcji autobusów, baterii oraz elementów niezbędnych do budowy infrastruktury ładowania. Te trzy sektory zapewniają naszemu krajowi bardzo silną reprezentację na europejskim rynku elektromobilności. FOT. BLUEDESIGN/ADOBE STOCK
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz