WSZYSTKO DZIAŁA 2/2023
1 9 2(29)|2023 T EC H N I K A G R Z EWC Z A I C I E P ŁOWN I C Z A tak konsekwentnie zwalczany gaz ziemny, ale również tzw. zielone gazy, czyli m.in. biometan i wodór. Oznacza to, że Parlament Europejski przewiduje w przyszłym ogrze - waniu także rolę technologii, które mogą wykorzystywać gaz odnawialny, taki jak biometan i zielony wodór. Czyli raczej do całkowitego zakazu dla kotłówgazowych nie po - winno dojść, jakby chcieli to zrobić lobbyści aktywni przy przygotowywaniu tych aktów prawnych. Państwa członkowskie powinny również zaplanować stopniowe wycofywanie paliw kopalnych w budynkach z myślą o całkowitym ich wycofaniu do 2035 r. Posłowie do PE otwierają drzwi do wykorzystania paliw odnawial - nych po tej dacie w technologiach, które mogą wyko - rzystywać takie paliwa. Jest to ważny punkt w świetle rozróżnienia między paliwami, które mogą być paliwami kopalnymi lub odnawialnymi, a technologiami, które są neutralne i mogą wykorzystywać oba źródła energii. Ponadto Parlament Europejski przewidział, że w la - tach 2024-2027 państwa członkowskie nie będą za - pewniać żadnego wsparcia finansowego do instalacji „kotłów na paliwa kopalne”. Sformułowanie „kotły wyko - rzystujące paliwa kopalne” ponownie wprowadza lepsze rozróżnienie między paliwami a technologiami i zachęca do wykorzystywania kotłów na paliwa odnawialne. Rada UE przewidziała, że najpóźniej od 1 stycznia 2025 r. pań - stwa członkowskie nie powinny zapewniać żadnych zachęt finansowych do instalowania kotłów zasilanych paliwami kopalnymi, z wyjątkiem tych, które zostały wy - brane do inwestycji przed wskazaną datą. Te trzy przepisy to trzy kluczowe punkty, o których na - leży pamiętać dla sektora ogrzewnictwa. Istnieją jednak także inneelementy tekstu, które są interesujące, ponieważ mogąmieć dla branży grzewczej pośrednie implikacje. Budynki zeroemisyjne „Budynki bezemisyjne” (ZEB) to standard zapropono - wany przez Komisję Europejską dla nowych i odnowio - nych budynków, aby osiągnąć cel na 2050 r. dotyczący neutralności klimatycznej w sektorze budowlanym. Pod - czas gdy Komisja Europejska zaproponowała wprowa - dzenie obowiązkowego wymogu, aby nowe budynki były zeroemisyjne od 2030 r., Parlament przewiduje datę od 2028 r. W przypadku istniejących budynków poddawa - nych renowacji (głębokiej lub etapowej) posłowie do PE zachowali datę 2030 r. Jak już wyjaśniono, nowe budynki i budynki poddawane gruntownej renowacji nie powinny już wykorzystywać „systemów grzewczych na paliwa kopalne”, z wyjątkiem certyfikowanych instalacji hybry - dowych i kotłów grzewczych gotowych do stosowania odnawialnych źródeł energii. Parlament wprowadził większą elastyczność w kwestii tego, która energia powinna być wykorzystywana w ZEB, FOT. PAUL/ADOBE STOCK przyczyną wstrzymywania decyzji o wymianie starych kotłów na nowe – dotyczy to zarówno starych kotłów gazowych, jak i kotłów spalających odpady, co nie jest korzystne w walce o czyste powietrze. Wprowadzane obecnie propozycje regulacji przypominają wyścig z czasem, żeby doprowadzić do zakazu innych techno - logii, które nie są pompami ciepła, co spotyka się z coraz bardziej widocznym niezadowoleniem społeczeństw, także w krajach, które uważane są za awangardę ta - kiego rozwiązania. Wyścig z czasem jest prawdopo - dobnie spowodowany faktem, że kolejne argumenty antygazowe upadają. Ceny gazu spadły do poziomu sprzed podwyżek pod koniec 2021 r. Sprawnie prze - prowadzona dywersyfikacja kierunków dostaw spowo - dowała, że gazu jest już za dużo w Europie i powstają nowe terminale gazowe. To oczywiście nie oznacza, że powinniśmy ponownie wstrzymać transformację ogrzewnictwa i energetyki i nie przechodzić na odna - wialne źródła energii, bo to działanie jest konieczne i nie podlega dyskusji. To jest cel, który konsekwentnie po - winien być wdrażany. Dzięki tym działaniom kupiliśmy sobie trochę czasu, żeby realizować to konsekwentnie, ale bez nerwowych działań. Jednak zaproponowana forma i harmonogram są trudne do zaakceptowania przez społeczeństwa krajów członkowskich i raczej nie - realne ze względów technicznych i kosztowych. Takie działania, ograniczające swobodę wyboru obywateli co do sposobu przyszłego ogrzewania, żeby ograni - czyć niską emisję, emisje gazów cieplarnianych przy równoczesnym zapewnieniu sobie bezpieczeństwa energetycznego i komfortu cieplnego, są coraz bardziej argumentami dla eurosceptyków, którzy pokazują to jako krok do ograniczania wolności obywateli. Kluczowe decyzje Przypomnijmy, że 14 marca br. Parlament Europejski przyjął stanowisko w sprawie europejskiej dyrektywy w sprawie charakterystyki energetycznej budynków. Tekst przyjęty na posiedzeniu plenarnym jest bardzo podobny do sprawozdania przyjętego przez Komisję Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (ITRE) 9 lutego, odzwierciedlającwolę posłówdo PE, aby trzymać się po - rozumienia politycznego zawartego w komisji ITRE. Parlament Europejski potwierdził wprowadzenie za - kazu stosowania „systemów ogrzewania paliwami ko - palnymi” w transpozycji dyrektywy w nowych budynkach i budynkach poddawanych gruntownej renowacji. Jednak posłowie do PEwprowadzili również zwolnienie dla hybry - dowych systemów grzewczych i kotłów certyfikowanych dozasilaniapaliwami odnawialnymi, któreniepowinnybyć uważane za systemy grzewcze na paliwa kopalne. Należy tutaj podkreślić, że pod pojęciem „gaz” występują nie tylko
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz