WSZYSTKO DZIAŁA 2/2023

4 1 2(29)|2023 T EC H N I K A S A N I TA R N A J akie trendy odnoszące się do materiałów i wzornictwa wychodzą na pierwszy plan oraz na co architekci i producenci zajmujący się wyposażeniem łazienek zwracają uwagę w tym roku? Solidną dawkę innowacji, a być może nawet rewolucji w świecie łazienek można było poznać na tegorocznych Targach ISH we Frankfurcie, które są największym międzynarodowym wydarzeniem w branży nie tylko klimatyzacji, wentylacji i ogrze - wania, ale także instalacji wodnych i sanitarnych. Hasłem przewodnim Targów były „Rozwiązania na rzecz zrównoważonej przyszłości”. Po pierwsze: eko O ekologii w kontekście łazienek mówi się od de - kad. To nie jest temat nowy. Dotąd jednak skupiano się głównie na paru aspektach, takich jak ograni - czenie zużycia wody czy korzystanie z odnawial - nych materiałów. Obecnie producenci i projektanci (czy tego chcą, czy nie) muszą myśleć o łazience przyjaznej środowisku i klimatowi w kompleksowy sposób. Każdy etap się liczy: od projektu produktu, przez jego wytworzenie, drogę do klienta i użyt - kowanie, aż po to, co się dzieje, kiedy umywalka, wanna czy bateria trafi na śmietnik (a raczej wróci do obiegu, bo gospodarka cyrkularna to klucz do sukcesu). Na Targach ISH można było zobaczyć wiele rozmaitych koncepcji łazienek, które wpisują się w ten trend. Przykładowo zaprezentowano proekologiczne łazienki, które pozwalają w bardzo dużym stopniu zredukować ilość użytkowanej wody w myśl zrów - noważonego rozwoju. Co ciekawe, również arma - tura może powstawać z materiałów odzyskanych w procesie recyklingu. Na Targach pokazano też koncepcje precyzyjnego nadzorowania zużycia wody w łazienkach publicznych, bo tam marnuje jej się najwięcej, a także efektywnego odzysku wody ze ścieków. Wiele zaprezentowanych na Targach produktów z pewnością pomoże zadbać o ekono - miczne korzystanie z kurczących się zasobów pla - nety (fot. 1). Kompleksowe wyposażenie Niemal każda duża marka jest obecnie w stanie dostarczyć klientom pełne wyposażenie łazienek. Poszerzanie portfolio przez producentów zaczęło przybierać na sile parę lat temu, a w tym roku wy - daje się wchodzić w finalny etap. Niemal każdy producent i przedstawiciel tzw. dużych marek mógł pochwalić się możliwością kompletnego wyposaże - nia łazienek. Dzięki tego typu ofercie klienci mogą w prosty sposób skompletować swoje wymarzone wnętrze, którego elementy będą do siebie paso - wały. Instalator i wykonawca mają też gwarancję, że produkty będą ze sobą kompatybilne i nie bę - dzie musiał stosować nietypowych rozwiązań, by je ze sobą zgrać. Dążenie, by od samego początku oferować maksymalnie dużo funkcjonalności, można zaobserwować także na poziomie produk - tów. Są one coraz bardziej multifunkcyjne, monoli - tyczne i proste w montażu (fot. 2).

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz