WSZYSTKO DZIAŁA 2/2023

4 5 2(29)|2023 FOT. FOTOBUENO T EC H NO LO G I E WOD O ROWE alizować działania krok po kroku, czyli po wielkopolsku – podkreślił Jacek Bogusławski. Ireneusz Zyska, sekretarz stanu i pełnomocnik rządu ds. odnawialnych źródeł energii w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, mówił z kolei podczas inaugura - cji H2POLAND 2023 o roli wodoru w procesie trans - formacji energetycznej. – Nie osiągniemy suwerenności energetycznej, jeśli nadal będziemy koncentrować się na technologii pa - liw kopalnych. Będziemy więc sukcesywnie zwiększać obszar energii odnawialnej w Polsce. Jeżeli chcemy zwiększyć naszą niezależność energetyczną, powin - niśmy iść tą drogą. Polski rząd zdecydowanie działa w kierunku rozwoju gospodarki wodorowej – to wielka szansa, aby nasz kraj pozostał na medalowym miej - scu produkcji wodoru. Chcemy zasilać wodorem całą polską, i nie tylko polską, gospodarkę – zapewniał mi - nister Ireneusz Zyska. Jak dodał, Polska stara się być prekursorem zmian. Zgodnie z Polską Strategią Wo - dorową do 2030 r. z perspektywą do 2040 r., planuje osiągnięcie mocy instalacji do produkcji wodoru i jego pochodnych z niskoemisyjnych źródeł na poziomie 2 GW. Ponadto do eksploatacji ma zostać oddanych od 800 do 1000 nowych autobusów wodorowych oraz min. 32 stacje tankowania i bunkrowania wodoru. Debata „3 Seas Hydrogen Council” Tegoroczną edycję Forum H2POLAND rozpoczęła debata pt. „3 Seas Hydrogen Council. Pierwsza inicjatywawodo - rowa państw Europy Środkowej i krajów bałtyckich”. Moderatorem dyskusji był Tomoho Umeda, założy - ciel firm związanych z branżą wodorową Hynfra oraz Polska prekursorem zmian Prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak, podczas otwarcia H2POLAND wskazał, że wodorowy transport publiczny może przejść bardzo podobną drogę jak jego wcześniejsza elektryfikacja – od początkowego zwątpienia, przez zrozumienie i akceptację, po stop - niową wymianę spalinowego taboru na elektryczny. – Gdy kilka lat temu zapytano mnie, czy Poznań kupi autobusy elektryczne, nie miałem żadnych wątpliwo - ści, że tak się stanie. Dziś podobna rozmowa dotyczy pojazdów wodorowych. I tu znów, podobnie jak wcze - śniej, nie mam wątpliwości. Chcieliśmy kupić 90 ta - kich pojazdów i choć na razie realizujemy zamówienie na 25 sztuk, to już niebawem po poznańskich ulicach takie wodorowe autobusy będą się poruszać – zapo - wiedział Jacek Jaśkowiak. I dodał, że przy współpracy nauki i szczebli samorządowych należy rozwijać te możliwości. – Dzisiaj możemy być liderem nowocze - snych rozwiązań, czego życzę Poznaniowi, Wielkopol - sce i Polsce – dodał prezydent Poznania. W inauguracji Środkowoeuropejskiego Forum Technologii Wodorowych H2POLAND uczestniczył również Jacek Bogusławski, członek Zarządu Woje - wództwa Wielkopolskiego, a więc regionu gospodarza Forum. – Jestem ogromnie zadowolony, że możemy spotkać się po raz drugi, aby podzielić się swoimi do - świadczeniami i tym, w którym kierunku każdy z nas będzie szedł. Wielkopolska inwestuje w gospodarkę wodorową — prowadzimy inwestycje w Koninie, mamy też w planach dwa osiedla wodorowe zlokalizowane w Pile i Śremie. Wielkopolscy przedsiębiorcy stali się ambasadorami technologii wodorowych. Chcemy re -

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz