WSZYSTKO DZIAŁA 2/2023

4 7 2(29)|2023 T EC H NO LO G I E WOD O ROWE dyrektor generalny w ENTSOG – European Network of Transmission SystemOperators for Gas. – Toyota już od lat 90. interesuje się technologią wodo - rową, aż w końcu uznała ją za medium docelowe i to nie tylko do zastosowań transportowych. Tu istnieje bowiem wielość możliwych zastosowań – dodał Cezary Kaczmar - czyk, Regional Director External, Legal &CorporateAffairs wToyota Central Europe – Polska. – My jako deweloper i operator farm wiatrowych oraz fotowoltaicznych podjęliśmy decyzję o rozwoju firmy i ru - szymy w stronę zielonego wodoru. Obecnie budujemy dla naszych partnerów zakład, który będzie zużywał wyłącz - nie zieloną energię. Na początek projektujemy więc to, co możemy zaimplementować, m.in. w transporcie – tłuma - czył z kolei Robert Adamczewski, Head of Development w European Energy – Polska. Podsumowaniem tej debaty było wspólne wystąpienie Piotra Woźnego, prezesa Zarządu ZE PAK SA, oraz Ma - cieja Końskiego, Project Managera w Grupa Polsat i ZE PAK SA, odpowiedzialnego za wodorowe projekty tego konsorcjum. Opowiadali oni, jak przebiega droga w stronę zeroemisyjności i produkcji zielonej energii. Mówili też o innowacyjnych rozwiązaniach stosowanych przez firmę ZE PAK SA, a także analizowali sposoby na jeszcze sku - teczniejsze kreowanie wodorowego rynku w Polsce. Katalizatory rozwoju Katalizatorem rozwoju inwestycji wodorowych może być wiele czynników – dyskutowali o tym uczestnicy kolejnej debaty podczas pierwszego dnia Forum H2POLAND, za - tytułowanej „Jak wykreować rynek wodoru w Polsce?”. Jakmówił Maciej Przybyła, dyrektor zarządzający pionem strategii w BGK, wodór jako paliwo przyszłości zdetermi - nuje bezpieczeństwo energetyczne świata. – Minęły dwa lata, odkąd powołaliśmy inicjatywę 3W – woda, wodór, węgiel.Wierzymy, że te zasoby przyszłości mająmagiczną synergiczność, że oddziałują na siebie – mówił Maciej Przybyła. Jego zdaniemwPolscewciąż brakuje platformy współpracy między światem nauki, biznesu i sektora pu - blicznego, która pozwoliłaby szybciej i efektywniej korzy - stać z zasobów i nowych technologii. – Nasza strategia wymaga pewnej aktualizacji, biorąc pod uwagę zmieniające się otoczenie międzynarodowe, np. wojnę wUkrainie, ponieważ kluczowy dla wodoryza - cji gospodarki będzie przemysł – mówił z kolei Szymon Byliński, dyrektor Departamentu Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. – Trzeba pamiętać, że wprowadzamy wodór przede wszystkim po to, żeby zmniejszyć emisję CO 2 . Wodór jest adresowanydo transportu i przemysłu. Producenci paliw muszą zrealizować narodowe cele redukcyjne, jednak to wymaga konieczności stosowania techno - logii, na podstawie których będzie można tę emisję ograniczyć – dodał prof. dr hab. Andrzej Kulczycki z Zakładu Materiałów Pędnych i Smarów w Instytu - cie Technicznym Wojsk Lotniczych. – Wiele projek - tów wodorowych jest przed fazą finansowania, choć na ten moment są dostępne środki na finansowanie, m.in . jeśli chodzi o wykorzystanie wodoru w transporcie. FOT. FOTOBUENO

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz