WSZYSTKO DZIAŁA 2/2023
4 8 2(29)|2023 T EC H NO LO G I E WOD O ROWE Im bardziej technologia będzie wchodziła do użytku, tym bardziej instytucje finansowe będą dążyć do tego, aby je wspierać – podsumowała dyskusję Jo - anna Smolik, dyrektor Departamentu Relacji Strate - gicznych w Banku Gospodarstwa Krajowego. Akademia H2 pomostem między nauką a biznesem O przyszłości sektora wodorowego w Polsce rozma - wiali uczestnicy debaty „Kadry przyszłości na podsta - wie Akademii H2”. Gospodarzem tego panelu był PKN ORLEN SA – partner strategiczny Środkowoeuropej - skiego Forum Technologii Wodorowych H2POLAND 2023, a moderatoremJakubWiech, redaktor naczelny portalu energetyka24.com . Rozwój sektora wodorowego to wielka szansa, któ - rej powodzenie zależy m.in . od dostępności eksper - tów. Potrzebujemy fachowców, którzy będą w stanie tworzyć i znajdować zastosowanie dla innowacyjnych technologii wodorowych. Bez wykwalifikowanych kadr trudno mówić o rozwoju tej gałęzi gospodarki. Odpo - wiedzią na tę potrzebę ma być powołana przez PKN ORLEN Akademia H2, która pełnić ma funkcję inkuba - tora kompetencji związanych z przemysłem opartym na wodorze. – Przygotowaliśmy w PKN ORLEN strate - gię wodorową, która zakłada ambitne plany zarówno w transporcie, jak i w przemyśle – mówił Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Pa - liw Syntetycznych ORLEN-u. – Projekty z budżetem 7,4 mld zł, które mają zostać zrealizowane do końca tej dekady, to w dużej mierze projekty niskoemisyjne, które wymagają specjalistycznej wiedzy i kompetencji. Zdaliśmy sobie sprawę, że potrzebujemy wykwalifiko - wanych kadr, aby te projekty inwestycyjne zrealizować i obsługiwać po wdrożeniu. Liczymy na młodych ludzi, którzy pomogą nam w tym zakresie. Transformacja energetyczna spowodowała, że ruszył globalny wy - ścig technologiczny. W tym wyścigu będą liczyli się ci, którzy będą kreatywnie myśleć, szybko działać i będą mieli dostęp do wiedzy. Akademia H2 to inicjatywa realizowana w part - nerstwie publiczno-prywatnym z takimi firmami jak Toyota czy PESA, a także z uczelniami: Politechniką Łódzką, Politechniką Warszawską, Politechniką Gdań - ską i KEZO Centrum Badawczym PAN. Do pierwszej edycji projektu ORLEN wybranych zostało 30 stu - dentów z 14 uczelni. Akademia opiera się na dwóch filarach – teoretycznym, za który odpowiedzialne są uczelnie – i praktycznym, który polega m.in . na wizy - tach w zakładach produkcyjnych partnerów inicjatywy. – Utworzyliśmy program, koncentrując się na tym, aby od praktycznej strony pokazać, jak wyglądają technologie wodorowe – podkreślał Grzegorz Jóźwiak. – Jako PKN ORLEN pokazaliśmy m.in. elektrolizery, które służą do produkcji wodoru, natomiast nasi part - nerzy z Toyoty i PESA pokazali zastosowanie wodoru w transporcie. To właśnie ten praktyczny aspekt jest nowością w myśleniu o edukacji studentów – dodał. – Odpowiedzi na wiele pytań mamy na wyciągnięcie ręki. Mamy możliwość kontaktu i wymiany myśli z eks - pertami, którzy pracują nad wodorowymi innowacjami na co dzień – mówiła podczas debaty Karolina Molska, uczestniczka Akademii H2. Paneliści biorący udział w debacie zgodnie pod - kreślali, że studenci, pozyskując wiedzę, stają się jednocześnie łącznikami między biznesem a świa - tem nauki. Jak mówiła dr hab. inż. Beata Łuszczyń - ska, reprezentująca Politechnikę Łódzką: – Inicjatywa Akademii H2 jest wyjątkowa, bo skutkuje mobili - zacją obu środowisk – naukowego i biznesowego – z ogromną korzyścią dla obu stron. – Firmy, które mają dużą liczbę patentów oraz do - świadczenie, potrzebują nieskrępowanego myślenia. Potrzebne jest także spojrzenie naukowe. Transportu wodorowego nie byłoby bez tej współpracy – zazna - czył z kolei dr hab. inż. Andrzej Szałek, doradca Za - rządu w Toyota Central Europe. Studenci Akademii H2 reprezentują bardzo różne kierunki studiów: od biotechnologii po sto - sunki międzynarodowe. Pokazuje to, że wszystkie FOT. FOTOBUENO
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz