WSZYSTKO DZIAŁA 2/2023

6 2 2(29)|2023 B H P DZPW powinien być ułatwieniem w bezpiecznym użyt - kowaniu i obsłudze oraz pracach eksploatacyjnych in - stalacji. Dokument powinien zawierać wskazówki dla pracowników, które pozwolą na minimalizację ryzyka wystąpienia wybuchu. Powinny one dotyczyć bez - piecznego zachowania się w potencjalnie wybucho - wych strefach, sposobów obsługi urządzeń i instalacji, a także postępowania w przypadku zagrożenia. Potrzebne instrukcje Klasyfikacja stref i pomieszczeń zagrożonych wybu - chem oraz podstawowe wymagania bezpieczeństwa w strefach, które zostały wyłonione na drodze oceny ryzyka wybuchu i oceny zagrożenia wybuchem, po - winny znaleźć swoje odzwierciedlenie w aktualizacji Instrukcji bezpieczeństwa pożarowego. Instrukcja prowadzenia prac niebezpiecznych po - żarowo powinna zostać zaktualizowana z uwagi na fakt, że wszystkie prace remontowe (nawet te bez użycia otwartego ognia), prowadzone w strefach za - grożenia wybuchem, są pracami niebezpiecznymi pożarowo. Pociąga to za sobą konieczność wdrożenia odpowiednich procedur przy prowadzeniu tych prac. Wykaz prac uznanych w przedsiębiorstwie za szczególnie niebezpieczne powinien zostać zaktuali - zowany o prace eksploatacyjne w strefach zagroże - nia wybuchem, a sposoby zabezpieczenia tych prac powinny być zawarte w instrukcji eksploatacji urzą - dzeń energetycznych użytkowanych w strefach za - grożenia wybuchem. System bezpieczeństwa Podsumowując, należy podkreślić, że wszystkie przywołane w artykule wymagania w zakresie opra - cowania dokumentacji mają swoje podłoże w obo - wiązujących aktach prawnych. Są więc podstawą wdrożenia całego systemu bezpieczeństwa przeciw - wybuchowego w przedsiębiorstwie, a w konsekwencji są tarczą ochronną dla zarządu i kierownictwa. Nie - zwykle istotne są profesjonalne, zespołowe podejście do opracowania dokumentacji oraz dobór systemów bezpieczeństwa, technologii i organizacji pracy w celu zaproponowania rozwiązań optymalnych pod wzglę - dem wymaganego poziomu bezpieczeństwa, kosztów jego wdrożenia oraz wydajności produkcji. Źródła 1. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 1999/92/WE z 28 stycznia 2000 r. w sprawie mi - nimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy związanych z możliwością wystąpie - nia wmiejscu pracy atmosfery wybuchowej (Dz. Urz. UE L23/57 z 28 stycznia 2000 r., s. 414). 2. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/34/ UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji usta - wodawstw państw członkowskich odnoszących się do urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w przestrzeniach zagrożonych wybuchem (Dz. Urz. UE L96 z 29marca 2014 r., s. 309). 3. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 8 lipca 2010 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy związanych z możli - wością wystąpienia w miejscu pracy atmosfery wy - buchowej (DzU z 2010 r. nr 138, poz. 931). 4. Rozporządzenie Ministra SprawWewnętrznych i Ad - ministracji z 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów bu - dowlanych i terenów (DzU z 2010 r. nr 109, poz. 719). 5. Rozporządzenie Ministra Rozwoju z 6 czerwca 2016 r. w sprawie wymagań dla urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w atmosfe - rze potencjalnie wybuchowej (DzU z 2016 r. poz. 817). 6. ATEX 2014/34/UE – Wytyczne. Przewodnik stoso - wania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/34/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie harmoni - zacji prawa państw członkowskich w odniesieniu do urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w przestrzeniach zagrożonych wybuchem. Edycja 3 – maj 2020. Red. Mario Gabrielli Cossellu i Jan Mayerhöfer. Bruksela 2020. Współpraca zespołu ekspertów z poszczególnych obszarów na etapie projektowania ma na celu wypracowanie rozwiązań optymalnych pod względem wymaganego poziomu bezpieczeństwa, kosztów wdrożenia systemów bezpieczeństwa oraz jakości i wydajności produkcji.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz