WSZYSTKO DZIAŁA 2/2023

9 2(29)|2023 P R AWO Intensywna argumentacja By podkreślić istotę i doniosłość problemów, ja - kie – zdaniem zdecydowanej większości polskich polityków i komentatorów – w naszej gospodarce mogłoby wyrządzić Rozporządzenie Metanowe w przedłożonym na początku brzmieniu, Sejm RP 14 kwietnia 2023 r. podjął uchwałę w sprawie pro - jektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym. W uchwale tej wyrażono „zdecy - dowany sprzeciw wobec projektu rozporządzenia” w zaproponowanym kształcie i wskazano na ko - nieczność „dostosowania projektu rozporządzenia do realnych możliwości adaptacyjnych wynikają - cych ze specyficznej sytuacji naszego kraju”. Kry - tykując pierwotne zapisy, posłowie podkreślili, że projekt niósł za sobą poważne zagrożenia dla bez - pieczeństwa energetycznego Polski oraz polskiego społeczeństwa, a proponowane rozwiązania na - kładały „nieracjonalne i niezgodne z dostępną wie - dzą technologiczną oraz ekonomiczną nadmierne wymogi dotyczące emisji metanu z kopalni węgla kamiennego”, co doprowadziłoby do „kryzysu spo - łeczno-ekonomicznego w branży górniczej, a tym samym oznaczałoby ryzyko utraty miejsc pracy dla setek tysięcy pracowników”. W uchwale zauważono też, że Rozporządzenie Metanowe godziłoby również w Umowę Społeczną, dotyczącą transformacji sek - tora górniczego węgla kamiennego oraz wybranych procesów transformacji województwa śląskiego, która określa tempo odejścia od węgla w Polsce. Wypracowany konsensus Intensywna argumentacja strony polskiej, prezento - wana na różnych forach, przyniosła skutek w osta - tecznym stanowisku wypracowanym w Parlamencie Europejskim. Większość parlamentarna zgodziła się na rozwiązania będące pewnym konsensusem pomiędzy pierwszymi restrykcyjnymi założeniami a dość daleko od nich odbiegającymi zgłaszanymi postulatami modyfikacji. I tak, przyjęto wprowadze - nie od 2027 r. limitu dotyczącego emisji metanu w kopalniach na poziomie 5 ton na każde 1000 ton wydobytego węgla. Pułap ten ma być przy tym sto - sowany na operatora, jeśli jeden podmiot prowadzi kilka kopalń. Ponadto kary za emisję metanu mają zostać zastąpione opłatami, o których skali ma zde - cydować państwo członkowskie. Opłaty zasilą bu - dżet państwa, a ostatecznie będą trafiać do spółek węglowych jako środki inwestycyjne w nowe tech - nologie, wpływające na obniżenie emisyjności. Pe - nalizacja na razie ma nie obejmować przekroczenia norm emisji metanu z kopalń węgla koksującego. Pozostaje sporo pracy Wspomniane rozwiązania przyjęto z zadowoleniem, czemu dano wyraz w licznych komunikatach praso - wych. Minister klimatu i środowiska, Anna Moskwa, na Twitterze podziękowała „polskim europosłom i stronie społecznej za ciężką pracę na rzecz pol - skich interesów”. Jerzy Buzek, ciesząc się z suk - cesu, zwrócił natomiast uwagę, że to jeszcze nie koniec procesu legislacyjnego, ponieważ „teraz czas na negocjacje z Radą – oby udało się utrzymać te dobre rozwiązania”. Podkreślił również, że od zie - lonej transformacji nie ma już odwrotu i konieczne jest, by rząd z nią przyspieszył. Pozostaje zatem jeszcze sporo pracy, by rezultat dotychczasowego wysiłku strony polskiej znalazł się w finalnie uchwa - lonych przepisach Rozporządzenia Metanowego.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz