Wszystko dziala 2/2024

28 2(33)|2024 PRAWO W ostatnich miesiącach w ogólnopolskiej debacie ponownie wybrzmiała tematyka Europejskiego Zielonego Ładu i jego skutków dla różnych sektorów gospodarki krajowej. Choć samo to pojęcie nie jest nowe i sięga 2019 r., to co jakiś czas – przy okazji pojawiania się jego nowych elementów – dyskusja ta przybiera na sile. Marta Łąk-Bednarczyk, radca prawny SDZLEGAL Schindhelm Przypomnijmy, że Europejski Zielony Ład to pakiet inicjatyw politycznych, którego celem jest skierowanie UE na drogę transformacji ekologicznej, a ostatecznie osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. Pakiet obejmuje działania w szeregu ściśle powiązanych ze sobą obszarów, np. w dziedzinie klimatu, środowiska, energii, transportu, przemysłu, rolnictwa oraz zrównoważonego finansowania. Działania te przekładają się na konkretne zapisy w prawie. Jednym z ostatnio opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wprowadzonych w życie aktów prawnych jest Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2024/1275 z 24 kwietnia 2024 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (Energy Performance of Buil- dings Directive, EPBD), w skrócie zwana „dyrektywą budynkową”. Transpozycja dyrektywy do prawa krajowego powinna nastąpić do 29 maja 2026 r. Koniecznością stanie się więc zaktualizowanie polskich aktów prawnych, m.in. ustawy o charakterystyce energetycznej budynków i jej aktów wykonawczych, ustawy – Prawo budowlane i rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, a także rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego. Niezbędne będzie ponadto przyjęcie nowych dokumentów, np. zapowiedzianego już Krajowego Planu Renowacji Budynków. RENOWACJA, BEZEMISYJNOŚĆ, EFEKTYWNOŚĆ ENERGETYCZNA, CZYLI NOWOŚCI W PRAWIE UNIJNYM

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz