31 2(33)|2024 PRAWO W kierunku efektywności energetycznej Dyrektywa wprowadza konieczność ustalenia przez państwa członkowskie wymagań wobec instalacji technicznych budynków, które zapewnią efektywność energetyczną. Pojawia się tu obowiązek wyposażania nowych budynków w urządzenia samoregulujące temperaturę oddzielnie w poszczególnych pomieszczeniach lub w strefach, jeżeli jest to wykonalne pod względem technicznym i ekonomicznym, oraz wyposażenia niemieszkalnych budynków bezemisyjnych w urządzenia pomiarowe i sterujące do monitorowania i regulacji jakości powietrza wewnątrz. Przewidziano wyposażenie budynków niemieszkalnych w systemy automatyki i sterowania budynków. Natomiast wobec nowych budynków mieszkalnych i budynków mieszkalnych poddawanych ważniejszym renowacjom, jeżeli jest to wykonalne pod względem technicznym, ekonomicznym i funkcjonalnym, sformułowano konieczność ustanowienia przez państwa członkowskie wymagań zapewniających wprowadzenie systemu ciągłego monitorowania elektronicznego dokonującego pomiarów sprawności systemów i informującego właścicieli lub zarządców budynków w przypadku znaczącej zmiany i gdy potrzebne jest serwisowanie systemu, funkcji sterowania zapewniających optymalne wytwarzanie, dystrybucję, magazynowanie i zużycie energii oraz, w stosownych przypadkach, równowagę hydrauliczną, a także zapewnienie zdolności do reagowania na sygnały zewnętrzne i do dostosowywania zużycia energii. Ponadto podtrzymano obowiązek dążenia do wymiany indywidualnych kotłów zasilanych paliwami kopalnymi w istniejących budynkach, przy czym odwołano się do zgodności z krajowymi planami stopniowego wycofywania kotłów zasilanych paliwami kopalnymi w tym zakresie. Zrównoważona mobilność Odrębną część dyrektywy poświęcono zagadnieniu budowy infrastruktury na potrzeby zrównoważonej mobilności. Sformułowano konkretne wymagania dla poszczególnych budynków w zakresie instalacji punktów ładowania, instalacji okablowania wstępnego wraz z infrastrukturą kanałową oraz udostępnienia miejsc parkingowych dla rowerów. Wskazano również na konieczność uproszczenia regulacji krajowych w zakresie instalacji punktów ładowania i dostosowania istniejących aktów prawnych do celów zrównoważonego rozwoju, integrując je z elektromobilnością i planowaniem urbanistycznym. Państwa członkowskie zostały zobowiązane do zapewnienia odpowiedniego finansowania, środków wsparcia i innych instrumentów umożliwiających eliminowanie barier rynkowych, aby realizować niezbędne inwestycje wskazane w ich krajowych planach renowacji budynków w celu transformacji zasobów budowlanych w budynki bezemisyjne do 2050 r. Realizowanie założeń dyrektywy budynkowej ma być wspierane funduszami unijnymi, takimi jak InvestEU czy Fundusz Modernizacyjny, oraz krajowymi środkami, np. Społecznym Funduszem Klimatycznym. Podkreślić należy, że dopiero przed nami wdrożenie dyrektywy budynkowej do krajowego porządku prawnego i nowelizacje przepisów, a więc także ich ostateczny kształt. Czas pokaże, czy wszystko działa zgodnie z zamierzeniami i czy przynosi zakładane efekty. Rodzaj budynku Termin montażu instalacji Nowe budynki publiczne i niemieszkalne o powierzchni użytkowej powyżej 250 m2 Do 31 grudnia 2026 r. Istniejące budynki publiczne o powierzchni użytkowej powyżej: • 2 tys. m2 • 750 m2 • 250 m2 Do 31 grudnia 2027 r. Do 31 grudnia 2028 r. Do 31 grudnia 2030 r. Istniejące budynki niemieszkalne o powierzchni użytkowej powyżej 500 m2 w przypadku, gdy zostaną poddane ważniejszej renowacji lub działaniu wymagającemu pozwolenia administracyjnego na renowację budynków, pracom na dachu lub instalacji systemu technicznego budynku Do 31 grudnia 2027 r. Nowe budynki mieszkalne Do 31 grudnia 2029 r. Nowe zadaszone parkingi dla samochodów, fizycznie przylegające do budynków Do 31 grudnia 2029 r. Harmonogram zapewnienia montażu instalacji wykorzystujących energię słoneczną przez państwa członkowskie
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz