Wszystko dziala 2/2024

47 2(33)|2024 OZE energochłonnych jest niezgodna z zasadami unijnymi. Z kolei co do CSIRE, którego początek funkcjonowania oznaczony jest obecnie na 1 lipca 2025 r., chodzi o skorelowanie regulacji komplementarnych z tym systemem tak, aby mogło nastąpić wdrożenie. Wskazuje się tu na instytucję prosumenta wirtualnego, którego rozliczanie jest możliwe jedynie za pomocą CSIRE. Skrócone czasochłonne procedury Jak jednak się wydaje, wymienione powyżej w punktach 3 i 4 obszary zmian będą najszybciej odczuwalne i najbardziej jednostkowo będą dotykać uczestników szeroko pojętej branży OZE. Procedury administracyjne związane z realizacją inwestycji OZE są czasochłonne, a struktura postępowań w rzeczywistości pozwala na dość swobodne wydłużanie terminów uzyskania decyzji, których posiadanie jest konieczne dla rozpoczęcia przedsięwzięcia. Jak wynika z opisu proponowanych modyfikacji, mają one przyspieszyć wydawanie zezwoleń w obszarze OZE. Przyczyni się to więc do skrócenia terminu trwania procedur dla instalacji i projektów dla wybranych źródeł wytwarzania energii odnawialnej, ze szczególnym uwzględnieniem montowanych na budynkach instalacji OZE, wykorzystujących do wytwarzania energii energię promieniowania słonecznego i położonych na tym samym terenie magazynów energii elektrycznej, pomp ciepła, urządzeń i instalacji niezbędnych do przyłączenia do sieci danej instalacji OZE oraz remontu, odbudowy, przebudowy, nadbudowy lub rozbudowy instalacji OZE. Zmiany mają objąć procedury na wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę, warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej oraz ciepłowniczej, koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej lub koncesji na wytwarzanie ciepła, decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz wpisu do rejestru wytwórców wykonujących działalność gospodarczą w małej instalacji w zakresie małych instalacji. Dodatkowo procedury uzyskania decyzji środowiskowej w odniesieniu do określonych przepisami zamierzeń odnoszących się do instalacji OZE (w tym np. pomp ciepła o mocy do 50 MW), powiązanych z nimi sieci oraz magazynów energii elektrycznej będą uznane za stanowiące realizację nadrzędnego celu publicznego oraz uznawane za służące zdrowiu i bezpieczeństwu publicznemu. Należy jednak podkreślić, że do procedur w toku zastosowanie znajdą terminy dotychczasowe. Zmiana w rozliczeniach net billing Z kolei zmiana w tym systemie rozliczeń będzie polegać na utrzymaniu po 1 lipca 2024 r. możliwości rozliczania się w oparciu o rynkową miesięczną cenę energii elektrycznej. Prosumenci będą jednak mogli zmienić sposób rozliczeń na rozliczenie w oparciu o rynkową godzinową cenę energii elektrycznej na podstawie oświadczenia składanego sprzedawcy. Zachętą do zmiany systemu rozliczenia będzie możliwość zwiększenia wartości zwrotu niewykorzystanych przez prosumenta środków za wprowadzoną do sieci energię elektryczną w okresie kolejnych 12 miesięcy (tzw. nadpłaty) do 30%. Jeżeli natomiast dany prosument zdecyduje się nadal stosować dotychczasowy sposób rozliczeń, wysokość jego nadpłaty nie ulegnie podwyższeniu i jak dotychczas będzie wynosić do 20% wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci w miesiącu kalendarzowym, którego dotyczy zwrot nadpłaty. Takie rozwiązanie ma być korzystne dla prosumentów z punktu widzenia ich finansów i stanowi zachętę do skorzystania z tego rozwiązania. Większe oszczędności Jak podaje Miłosz Motyka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, w odpowiedzi na interpelacje poselskie nr K10INT2296 posła Dariusza Mateckiego oraz nr K10INT2351 posłów Dariusza Mateckiego oraz Jana Kanthaka, „Dzięki proponowanym zmianom prosumenci rozliczający się w systemie net billing zwiększą stopień opłacalności swoich inwestycji w OZE. Możliwość zmiany sposobu rozliczeń w oparciu o RCE lub RCEm będzie świadomym wyborem prosumenta i pozwoli na osiągnięcie większych oszczędności poprzez optymalizację swojego zużycia dostosowanego do wyboru sposobu wyliczenia rynkowej ceny energii. Projekt zakłada także podniesienie wartości depozytu prosumenckiego o współczynnik korekcyjny, co ma na celu zmniejszenie dysproporcji pomiędzy wartością energii, jaka jest zapisywana na depozycie prosumenckim, a ceną oferowaną przez spółki obrotu za pobraną przez prosumenta energię elektryczną z sieci elektroenergetycznej”. Jak się wydaje, tego rodzaju regulacja pozwoli prosumentowi, który ma być świadomym uczestnikiem rynku energii, na podjęcie decyzji, czy dotarł już do miejsca, w którym dysponuje instalacją odpowiadającą jego potrzebom, bez zbędnej nadprodukcji energii, czy skorzysta jeszcze z okresu – z założenia – przejściowego, umożliwiającego rozliczanie na zasadach dotychczasowych. Oczywiście, niniejszy artykuł stanowi jedynie sygnalizację projektowanych przepisów. Ich kształt może ulec zmianie na ścieżce legislacyjnej. Trzymamy rękę na pulsie.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz