8 2(33)|2024 WYWIAD NUMERU - MATERIAŁ PROMOCYJNY MARKA PURMO, CZYLI 30 LAT ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU Purmo to niekwestionowany lider w świecie grzejników i wiodący dostawca zrównoważonych rozwiązań z zakresu komfortu wnętrz. O rozwoju marki Purmo, o innowacyjnych produktach z zakresu ogrzewania i chłodzenia, a także o wdrażaniu rozwiązań służących ochronie środowiska opowiada Janusz Skibniewski, szef marketingu Purmo Group w Polsce, w rozmowie z Barbarą Krawczyk. Proszę opowiedzieć o początkach biznesu oraz o tym, jak i kiedy marka trafiła na polski rynek. Historia związana z naszą marką rozpoczęła się w ubiegłym stuleciu, w małej miejscowości Purmo w Finlandii. Jednak początki biznesowej działalności rodziny Rettig, do której należy koncern, sięgają lat 70. XVIII w. W tym okresie posiadali oni wiele fabryk z różnych branż. Byli zaangażowani w produkcję tytoniu, w branżę nieruchomości, statki towarowe, a także zostali właścicielami kilku browarów. Od połowy zeszłego wieku firma podjęła działalność w branży grzewczej. W kolejnych latach koncern Rettig rozpoczął masową produkcję grzejników panelowych w szwedzkiej fabryce w Jakobstadt, a następnie dokonał inwestycji w innych krajach. Obecnie Purmo Group jest obecne w 21 państwach, dostarczamy swoje produkty do ponad 100 krajów na całym świecie. W koncernie zatrudnionych jest poFOT. PURMO nad 3 tys. osób. W Polsce marka Purmo obecna jest od 1992 r. Dwa lata później ruszyła fabryka grzejników panelowych w Rybniku, produkując w pierwszym roku swojej działalności 136 tys. grzejników. Obecnie w tym największym w Europie, najbardziej efektywnym, stale modernizowanym zakładzie produkcyjnym pracuje 5 lini produkujących grzejniki panelowe (w tym jedna wytwarzająca grzejniki pionowe) obsługiwanych przez doświadczoną załogę oraz najnowocześniejsze roboty, a grzejniki z Rybnika wysyłane są na cały świat. Purmo Group Ltd. od początku 2022 r. jest obecne na giełdzie. Nadal jednak ton koncernowi nadaje rodzina Rettig. Purmo Group przez 30 lat sprzedała na polskim rynku rekordową liczbę 17 mln grzejników panelowych. Jak kształtowała się sprzedaż przez ten czas? Tak, w ciągu trzech dekad osiągnęliśmy bardzo wysoki wynik – 17 mln sprzedanych grzejników pane-
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz