19 3(30)|2023 PRAWO Dyrektywy regulujące zasady komunikacji cyfrowej Dla przedsiębiorstw handlowych działających w branży materiałów budowlanych istotne będą dyrektywy regulujące zasady komunikacji cyfrowej. Pierwsza z nich to akt o usługach cyfrowych (Digital Services Act), którego głównym celem jest zapewnienie równych warunków działania dla europejskich i pozaeuropejskich platform internetowych. Obowiązkowe będzie np. posiadanie i informowanie o fizycznie istniejącym punkcie kontaktowym. Egobiektów BIM-owych (wzrośnie rola danych opartych na klasyfikacji ETIM, zwłaszcza ETIM MC – Modelling Class, bezpośrednio wykorzystywanych w technologiach BIM). Z kolei akt o danych (Data Act) będzie regulować dostęp do danych Internetu Rzeczy (IoT – Internet of Things) oraz ułatwi wymianę informacji dzięki opracowaniu wspólnych specyfikacji. Ułatwienie dostępu do danych umożliwi nowym podmiotom (w tym również hurtowniom) działanie w usługach posprzedażowych, np. w zarządzaniu budynkami. Strategie ekonomii cyrkularnej i Europejskiego Zielonego Ładu, połączone z aktami dotyczącymi cyfryzacji, nakładają na przedsiębiorstwa nowe obowiązki, których spełnienie będzie wymagać zbudowania nowych kompetencji. zekwowanie przepisów będzie wykonywane przez państwa członkowskie Unii, ale wymagania, szczególnie dla globalnych platform cyfrowych (Amazon, Aliexpres), będą ustalane przez Komisję Europejską. Druga dyrektywa to dokument o zarządzaniu cyfrowym (Digital Governance Regulation), który będzie ustanawiać ramy dobrowolnego udostępniania danych w środowisku cyfrowym i umożliwiać szersze wykorzystanie chronionych danych publicznych. To bardzo interesująca dyrektywa, która umożliwi tworzenie nowych modeli biznesowych opartych na danych, do których dostęp był dotychczas ograniczony. Dla branży hurtowej związanej z budownictwem oznacza to między innymi możliwość (a nawet konieczność) wymiany informacji w nowych obszarach. Nie będą to tylko dane produktowe połączone z certyfikatami, instrukcjami obsługi, gwarancjami itd. Hurtownie będą pośredniczyć, a może nawet czasami współtworzyć dane związane z cyfrowym paszportem produktu (Digital Product Passport), śladem węglowym (już niedługo), a także dane służące do tworzenia Warto rozpocząć przygotowania Wspomniane poprzednio strategie ekonomii cyrkularnej i Europejskiego Zielonego Ładu, połączone z aktami dotyczącymi cyfryzacji, nakładają na przedsiębiorstwa nowe obowiązki, których spełnienie będzie wymagać zbudowania nowych kompetencji. Inwestorzy już obecnie stawiają wysokie wymagania swoim kontrahentom i dostawcom, dotyczące śladu węglowego lub spełniania innych warunków związanych z celami klimatycznymi. W trudnej sytuacji będą postawione szczególnie mniejsze przedsiębiorstwa, dla których wypełnienie nowych zadań będzie zbyt kosztowne. Możemy mieć nadzieję, że z czasem pojawią się serwisy nakierowane na kompleksową obsługę nawet mniejszych firm na rozsądnych warunkach, ale stopień skomplikowania i zakres przetwarzanych informacji sprawia, że to trochę potrwa. Warto jak najszybciej zacząć przygotowania do zwiększonej liczby zadań w nowej rzeczywistości prawnej przygotowywanej w Unii Europejskiej.
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz